facebook image

שוויון הזדמנויות ואיסור אפליה בעבודה

בישראל קיים חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, אשר קובע כי אסור להפלות עובדים בגין מאפיינים אישיים שאין להם השפעה על התפקוד או היכולות שלהם. החל ממגדר ונטייה מינית, דרך מוצא ועד לטיפולי פוריות, לכל הדברים הללו לא צריכה להיות השפעה על היחס לעובד במקום העבודה. אז איך החוק מגן על האזרחים, ומה עושים במקרה של הפרה? כל התשובות בכתבה הבאה.

מהי אפליה בעבודה?

אפליה בעבודה היא יחס שאינו הוגן כלפי העובדים, ללא קשר לתפקוד שלהם אלא על רקע מאפיינים אישיים. על מנת שכל אחד ואחת יוכלו להתפרנס בכבוד, ולזכות להגיע לקידום והצלחה על בסיס היכולות שלהם, מדינת ישראל קבעה חוק המשמר את הזכות לשוויון הזדמנויות ואיסור אפליה בעבודה. 

החוק מתייחס לסוגים שונים של סיבות לאפליה. אסור להפלות אדם על בסיס מקום המגורים שלו, ההשקפות החברתיות או הפוליטיות, המוצא הגיאוגרפי, השירות הצבאי שלו, וכו'. כמו כן, אסור להפלות עובדת על בסיס העובדה שהיא נמצאת בטיפולי פוריות.

כיצד המעסיק צריך לקיים את חוק שוויון הזדמנויות בעבודה?

לפי חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, על המעסיק לתת הזדמנויות שוות לכל עובד ועובד. לכל העובדים צריכים להיות את אותם התנאים (במידה והם עובדים באותו התפקיד). זאת להוציא מקרים של ותק ארוך יותר, או קידומים על בסיס הישגים גבוהים. 

החוק נמצא בתוקף בכל רגע ורגע בהתקשרות שלכם עם מקום העבודה – החל מהגעה לראיון הראשוני ועד לשלב ההתפטרות, הפיטורין או היציאה לפנסיה. זאת אומרת שגם בקבלה לעבודה, המעסיק מחויב לפעול לפי שיקולים מקצועיים גרידא ולא לפי דעה אישית מפלה המבוססת על דברים כמו מין, גזע, מגדר או לאום.

על איזה רקע עלולה להתקיים אפליה?

למרבה הצער, אפליה יכולה להתרחש מסיבות רבות. מיותר לציין שאפליה מכל סוג היא דבר אשר נוגד את חוק שוויון הזדמנויות בעבודה. שתיים מסוגי האפליה הנפוצות הן אפליה על רקע מגדרי או גזעני.

אפליה על רקע מגדרי

אפליה על רקע מגדרי מתרחשת כאשר המעסיק נותן לעובד יחס שלילי אך ורק על סמך היותו גבר או אישה, או משום שקיימת אי הלימה בין המין של הפרט למגדר שלו.

אפליה על רקע גזעני

אפליה על רקע גזעני מתרחשת כאשר המעסיק נותן לעובד יחס שלילי על בסיס המוצא או הלאום שלו.

אילו זכויות בסיסיות מגיעות לכל עובד או עובדת?

מלבד חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, קיימים עוד מספר חוקים בישראל אשר ייעודם הוא להגן על זכויות העובד. חלק מהחוקים מתייחסים לכלל העובדים וחלק לקבוצות אוכלוסייה מסוימות – בעלי מוגבלויות, הורים, נשים בהריון ועוד.

זכויות כלליות – מה מגיע לכל עובד במשק?

לכל עובד מגיע יחס שווה והוגן, ללא קשר למאפיינים ועמדות אישיות. החוק אוסר על התעמרות בעבודה או אפליה, ומגדיר את שכר המינימום, שעות העסקה, הפסקות ועוד.

זכויות ייחודיות לנשים 

בישראל קיים חוק עבודת נשים, אשר מתייחס לצרכים הייחודיים של נשים בהקשר של שעות עבודה וביטחון אישי.

מה לעשות אם הזכויות שלי נפגעו?

אם את או אתה מרגישים שהזכויות שלכם נפגעו, פנו לעו"ד אורנה שמריהו. שנים רבות של ניסיון מבטיחות לכם שתוכלו לקבל את מה שמגיע לכם – בין אם מדובר בשמירה על מקום העבודה או בפיצוי כספי הולם. הפרה של חוק שוויון הזדמנויות בעבודה היא עבירה חמורה, שמעסיקים צריכים לעמוד עליה לדין בהקדם האפשרי. אורנה שמריהו תעמוד לצדכם בכל שלב בתהליך – מהרגע הראשון ועד לפסק הדין הסופי.

0 / 5. 0

שיתוף:
דילוג לתוכן