facebook image

חוק האזנת סתר

מהו חוק האזנת סתר ולמה הוא מיועד? עובדים רבים לא מודעים לכך שהאזנת סתר במקום העבודה היא דבר אשר עלול להוות עבירה על החוק. מדינת ישראל מגנה על הזכות לפרטיות של אזרחיה, ולכן האזנת סתר היא אסורה ועלולה לגרור אף עונשי מאסר כבדים. אז איך יודעים מתי ההאזנה אסורה ומתי היא מותרת, ומה עושים במקרה של האזנה בלתי חוקית של המעסיק לעובדים שלו? בכתבה הבאה תמצאו כמה פרטים חשובים, שכדאי לכם מאוד לדעת.

מה היא האזנת סתר?

האזנת סתר היא כל מצב או כל מקרה בו אדם מאזין לשיחה ללא ידיעתו של אחד הנוכחים. על פי החוק להאזנת סתר, כאשר המעסיק מאזין או מקליט לשיחה הוא צריך להביא זאת לידיעתו של העובד ולקבל את הסכמתו לכך. למרות שרוב האנשים לא מודעים לכך, כל מקרה בו המעסיק האזין לעובד ללא ידיעתו, הוא פסול ומהווה עבירה פלילית שדינה חמש שנות מאסר.

באילו מקרים אסור בשום פנים ואופן להאזין לעובד?

פשוט מאוד: אם העובד אינו יודע שמקשיבים לו או מקליטים אותו, מדובר בעבירה על חוק האזנת סתר. נוסף על כך, הקלטה שאינה חוקית לא יכולה להיחשב כראיה קבילה בבית המשפט, ולכן היא גם לא תהיה שימושית ברוב המקרים.

מה יכול להיות האינטרס של המעסיק לבצע האזנה?

מעסיקים שונים עלולים לעבור על החוק ולבצע האזנת סתר, כי הם סבורים שדבר זה יביא לידי שליטה גבוהה יותר בעובדים ובמה שמתרחש בעסק. לדוגמה, בעל חנות אשר שם מכשיר הקלטה ליד הקופה, ומאזין לשיחה של המוכר או המוכרת עם הלקוחות.

מקרה זה עלול להוות עבירה על החוק, אשר פוגעת הן במוכר או המוכרת והן בלקוח – זאת מכיוון ששניהם לא יודעים שמאזינים להם. אם נוצר מקרה בו המעסיק רוצה לתבוע את העובד בגין תפקוד לקוי, הוא לא יוכל להשתמש בהקלטה זו כראיה. ההקלטה גם לא יכולה לשמש עילה לפיטורי עובד.

מתי מותר לבצע האזנת סתר?

החוק מתיר את קיומה של האזנת סתר אך ורק תחת תנאים נוקשים. הנה כמה דוגמאות:

מתן הסכמה מהצד השני

אם שני הצדדים מודעים לכך שמאזינים לכם ונותנים את הסכמתם, אזי שמדובר בפעולה חוקית.

שיחה ברשות הרבים

אם השיחה מתקיימת במקום ציבורי ובאופן פומבי, או במילים אחרות – חשופה לכל עובר ושב, ניתן להקליט אותה.

מתן היתר מיוחד מהמדינה

מדינת ישראל מעניקה היתרים מיוחדים לגופים ספציפיים, בראש ובראשונה למטרת הגנה על ביטחון המדינה.

מה לעשות במקרה שהמעסיק עבר על החוק?

אם המעסיק שלכם עבר על חוק האזנת סתר, חשוב מאוד לפנות במהירות המירבית לגורם מקצועי. זכרו כי אנו מדברים על עבירה פלילית, כזו שדינה קנס או מאסר של מספר שנים, ולכן אין להקל ראש בדבר. זאת אומרת שפנייה לעורך דין מקצועי המתמחה בדיני עבודה ובזכויות העובד היא הכרחית.

אורנה שמריהו – עורכת דין לענייני עבודה

אם סבלתם מהאזנת סתר במקום העבודה ואתם חשים כי זכויותיכם נפגעו, משרד עורכי דין אורנה שמריהו כאן כדי לעמוד לצידכם. זכויות העובדים הם הדבר החשוב לנו ביותר, ולכן אנחנו עומדים לצד לקוחותינו מהרגע הראשון ועד לסיום התביעה. אצלנו תמצאו את הצוות המקצועי ביותר של עו"ד לעינייני עבודה. צרו איתנו קשר עוד היום לקביעת פגישת היכרות או ייעוץ. נשמח לעמוד לצדכם.

5 / 5. 1

שיתוף:
דילוג לתוכן