facebook image

הודעה מוקדמת להתפטרות – כמה זמן צריך להודיע מראש?

לא רק למעסיק יש חובות כלפי העובד. יש גם כמה חובות שהעובד צריך לקחת בחשבון כלפי המעסיק, ואחת מהן היא כמובן חובת הודעה מוקדמת להתפטרות. 

כשעובד בוחר לסיים את עבודתו, הוא מחוייב לתת למעסיק שלו מספיק זמן להתכונן ולחפש מחליף ראוי. כמות הזמן המדוייקת משתנה לפי הגורמים השונים, בראש ובראשונה פרק הזמן שבו העובד היה בתפקיד. אז איך יודעים בדיוק מתי להודיע על התפטרות? האם המעסיק מחוייב לשלם לעובד על ימי המחלה וגם ימי החופשה שנשארו לו? ומה לגבי פיצויי הפיטורין? כל הפרטים במאמר שלפניכם.

הודעה מוקדמת להתפטרות לפי תקופת עבודה

כמובן שעובד שהועסק בחברה מסויימת במשך שבועיים, אינו צריך לספק התראה מוקדמת של שלושה חודשים. באתרים כמו "כל זכות" ודומיו תוכלו למצוא שפע של טבלאות והסברים שיבהירו לכם בדיוק מהו זמן ההודעה המוקדמת הנדרש עבור כל תקופת עבודה. 

ככלל, כל חודש בו עבד הפרט במקום עבודה מסויים, מוסיף יום על גבי תקופת ההודעה המוקדמת הקיימת ברגע נתון. בהמשך לזאת, אנחנו ממליצים בחום להיוועץ באיש מקצוע מהי תקופת ההודעה המוקדמת הראויה עבור מקרה ספציפי.

מהו תהליך ההתפטרות?

התפטרות מתבצעת במספר שלבים קבועים, אשר מסייעים הן לעובד והן למעסיק לשמור על סדר וארגון. 

הודעה בעל פה

בשלב הראשון, על העובד לשוחח עם המעסיק שלו על כוונתו להתפטר. שלב זה אינו חובה על פי חוק, אך מומלץ לכל מי שמעוניין לשמור על יחסים תקינים ולסיים את העבודה על הצד החיובי והאופטימי.

הודעה בכתב

בשלב השני, המועסק צריך לכתוב למעסיק מכתב התפטרות רשמי אשר מציין בדיוק את התאריך בו הוא מתכוון לסיים את עבודתו, תוך התחשבות בתקופת ההודעה המוקדמת הנחוצה במקרה הספציפי. יש לשים לב כי מכתב זה הינו שונה ממכתב פיטורים, שהוא מכתב הניתן במקרה שהמעסיק הוא זה שמפטר את העובד.

תקופת סיום העסקה

לבסוף, העובד צריך להמשיך ולבצע את עבודתו כרגיל, במסגרת תקופת ההודעה המוקדמת.

האם המעסיק צריך לשלם על ימי חופשה וימי מחלה שנשארו לעובד?

בנושא ימי מחלה וימי חופשה קיים בלבול רב. התשובה היא שבעבור ימי המחלה המעסיק לא צריך לשלם לעובד, אך בעבור ידי חופשה – דווקא כן.

סעיף זה נקרא בלשון המקצועית "פדיון ימי חופשה", והוא קבוע ומעוגן בחוק. עובדים רבים יבחרו לצבור את ימי החופשה שלהם, אך לנצל את ימי המחלה בתקופה אשר סמוכה לסיום ההעסקה שלהם. תוכלו לקרוא עוד על תשלום ימי מחלה במאמרים נוספים באתר זה.

איך לשמר את העובדים בחברה שלנו?

אחרי שכתבנו כל כך הרבה על תהליך ההתפטרות, נזכיר גם כי למעשה מטרה שלנו היא לשמר את העובדים הטובים בחברה ולא לגרום להם להתפטר. לכן, מומלץ להביע תמיד הערכה ולשמור על תנאי העסקה טובים, יחס אישי ואפיקי קידום נרחבים. שימור עובדים הוא הכרחי כמעט בכל ארגון.

התפטרות ודיני עבודה

קיימים מצבים שבהם העובד מתפטר מסיבות הקשורות במקום העבודה עצמו – התעמרות בעבודה, הרעה בתנאים, ואפילו הטרדה מינית או אלימות. במקרים כאלה, התהליך הוא שונה, כמו גם ההודעה המוקדמת להתפטרות והזכויות שמגיעות לעובד. אם אתם מתפטרים מסיבות אלו או דומות להן, מומלץ לפנות לליווי מקצועי, כדי שלא תצטרכו לעמוד מול הגופים הביורוקרטיים בכוחות עצמכם. 

אורנה שמריהו היא עורכת דין מובילה לענייני עבודה, אשר תעניק לכם את השירות הטוב ביותר ותדאג שתצאו מכל מצב כשידכם על העליונה.

5 / 5. 154

שיתוף:
דילוג לתוכן