facebook image

תשלום נסיעות לעובד – איך מחשבים החזר הוצאות נסיעה?

אין כל סיבה שתשלום נסיעות לעובד יהיה עניין מבלבל. רוב המעסיקים יבחרו להשתתף בהוצאות הנסיעה בסכום קבוע, מבלי לבקש מהעובדים לאסוף כל קבלה וקבלה לאורך החודש. אבל כדי לעשות זאת, צריך לדעת מהו אותו סכום קבוע, מהן הזכויות של העובדים ומהן החובות של המעסיקים. במאמר זה נסביר לכם את כל מה שאתם צריכים לדעת – החזר על הוצאות תחבורה ציבורית, החזר על הוצאות דלק, וגם שאלה מיליון הדולר – מה עושים עם חניה? קריאה נעימה

תשלום נסיעות לעובד – המינימום ההכרחי

בין אם אתם עובדים או מעסיקים, זכרו שכאשר עושים חישוב של החזר הוצאות נסיעה, איך כל הכרח לקחת בחשבון את נוחות העובד מבחינת דרך ההגעה. זאת אומרת שהמעסיק מחוייב לשלם את הסכום המינימלי הנדרש. הצורה הנוחה ביותר לעשות זאת היא בדיקה בתעריפונים השונים הנמצאים באינטרנט. כמובן שהמצב משתנה אם מדובר ברכב פרטי.

מחירי תחבורה ציבורית 

לכל חברת תחבורה ציבורית יש מחירון משלה, אשר היא מפרסמת בערוצי התקשורת. המחירון לרוב יהיה כפוף להוראות משרד התחבורה, אלא אם כן מדובר בצורת תחבורה שאינה ממלכתית. צורות תחבורה שאינת ממלכתיות יכולות לכלול מוניות ספיישל (פרטיות), מוניות שירות, נסיעות קרפול, ועוד. למרות זאת, כאשר מחשבים החזר הוצאות נסיעה בתחבורה ציבורית, עדיף להתייחס לצורות התחבורה הממלכתיות (אוטובוסים של אגד, דן, מטרופולין ועוד כמו גם רכבת ישראל, כרמלית ורכבלית). 

האם תשלום נסיעות לעובד הוא בגדר חובה?

התשובה: כן. חייבים להחזיר לעובד את מה שהוא שילם על הנסיעה. ההחזר מגולם בשכר החודשי, ומופיע כסעיף נפרד וייעודי בתלוש השכר. כדי לשמור על זכויות העובד, חוקי מדינת ישראל מחייבים את המעסיק לתת החזר הוצאות נסיעה, ואף מספקים הגדרה מפורטת של אופן החישוב של החזר זה.

יכול להיות שאתם מעסיקים אשר רוצים להעמיק בהגדרה זו ולוודא שאתם משלמים לעובדים שלכם את הסכום הנכון בכל חודש. במקרה זה, יש מספר צעדים שתוכלו לנקוט. הצעד הראשון והפשוט ביותר הוא פשוט לשלם עבור כרטיס חופשי חודשי, שמכסה את כלל האיזורים שבית מקום מגורי העובד למקום העבודה או המשרד.

הצעד השני הוא בדיקה באתרים מסייעים, כמו לדוגמה אתר "כל זכות", אשר מגדיר מצבים שונים ומסביר את דרך הפעולה הנכונה בהם. 

תשלום נסיעות לעובד ברכב פרטי

אם העובד מגיע למקום העבודה ברכבו הפרטי ולא בתחבורה ציבורית, אופן החישוב הוא כמובן שונה.

ברכב פרטי, תחשיב החזר הוצאות נסיעה מתבצע על ידי ספירת הקילומטרים בין הבית למקום העבודה. על המעסיק לבקש קבלה רשמית מתחנת הדלק בה תידלק העובד. בנוגע להוצאות חניה, אשר לצערנו יכולות להגיע לסכומים גבוהים מאוד באיזורים עירוניים כמו תל אביב, ירושלים וחיפה, אין חוק האומר שצריך לתת החזר.

אם יש שאלות והתלבטויות בנושא זה, מומלץ לפנות לאיש או אשת מקצוע, ובפרט לעו"ד דיני עבודה.

האם המעסיק צריך לשלם על החניה של העובד?

רבים מהעובדים במשק רואים את המצב הזה כבעייתי מאוד, שכן ההוצאה המרכזית שלהם כשמדובר ברכב ובהגעה לעבודה היא לא הדלק – אלא מגרש החנייה שמתחת למשרד. לכן, אנחנו נוהגים להמליץ למעסיקים להעניק לעובדיהם לפחות השתתפות חלקית בעלויות החניה. השתתפות זו בתשלום נסיעות לעובד יכולה להיות אקט של סולידריות, להקל על העול הכלכלי ו"על הדרך" על להעלות את המוראל של העובדים ואת הנאמנות והכבוד שהם מביעים כלפי מקום העבודה.

5 / 5. 12

שיתוף:
דילוג לתוכן