facebook image

שכר מינימום לנוער: כך תעמדו על הזכויות שלכם

אם אתם בני נוער שעומדים לצאת לחופשה ורוצים לחפש עבודה, כדאי שתדעו את הזכויות שלכם – בראש ובראשונה שכר מינימום לנוער, שהוא למעשה סכום הכסף שאסור בשום פנים ואופן לשלם לכם פחות ממנו. אתם תגלו שלפעמים לעמוד על הזכויות שלכם זה לא דבר כל כך פשוט, ויש צורך באסרטיביות ונחישות. נשמע מסובך? אין סיבה לדאגה. במאמר זה תמצאו את כל מה שאתם צריכים לדעת על עבודת נוער.

שכר מינימום לנוער וזכויות ייחודיות נוספות

עבודה ראשונה היא דבר מרגש מאוד. המשמעות של צעד כזה הוא למעשה יציאה לעצמאות, לקיחת אחריות, והצטרפות למעגל התעסוקה הישראלי. אבל בתוך כל ההתרגשות, זכרו שיש דברים שמגיעים לכם על פי חוק. 

מהו שכר המינימום לנוער?

ראשית, יש לציין כי שכר המינימום לנוער משתנה משנה לשנה, ולכן לא ניתן להגיד זאת בביטחון. חשוב מאוד לבדוק את השכר המינימלי העדכני באתרים רשמיים של ממשלת ישראל, אשר מתעדכנים באופן תדיר בהתאם לשינויים התכופים בחוק.

כמו כן, חשוב לזכור כי השכר הינו שונה באמצע שבוע ובסופי שבוע. שכר מינימום לנוער בשבת הוא שונה משכר המינימום באמצע שבוע בכך שהוא גבוה ממנו בחמישים אחוז. מסיבה זו, בני נוער (וגם מבוגרים) רבים מעדיפים לעבוד בסופי שבוע, שכן זוהי אופציה רווחית יותר.

האם המעסיק מחויב לתת לי הפסקות?

כמובן שכן! העסקת נוער מחייבת מתן הפסקות באופן תדיר ומסודר. אתם צריכים שיהיה לכם זמן לאכול, לשתות, ללכת לשירותים, לעשן, וגם פשוט לנוח ולצבור כוחות לקראת המשך המשמרת. אל תוותרו על ההפסקה שלכם – זוהי זכות בסיסית!

איך לדעת את הזכויות שלי?

למידת הזכויות היא מיומנות בסיסית, שלכל בן נוער צריך להיות. הנה שלוש הצעות לדרכים שבאמצעותן תוכלו לעשות את זה:

להיכנס למאמר הבא:

באתר עו"ד אורנה שמריהו הכנו לכם מאמר מפורט עם כל הזכויות שלכם ודיני עבודת נוער.

להקשיב בשיעור אזרחות

תאמינו או לא, שיעור אזרחות יכול להיות מקור מצויין למידע אמין וחשוב. נסו להקשיב למורים שלכם מדי פעם, אולי תגלו משהו חדש.

לקרוא ולחקור באינטרנט

ברחבי האינטרנט יש שפע של מידע. נסו להתחיל עם האתר המוכר "כל זכות", אשר יספק לכם מידע על שכר מינימום לנוער 2022, כמו גם על נושאים נוספים.

האם זכויות נוער הן שונות מזכויות מבוגרים?

כן. זכויות נוער הן שונות מזכויות מבוגרים מבחינת שכר המינימום לנוער, משך ההפסקות ותדירותן. אם אתם חושדים שזכויותיכם נפגעו, מומלץ לפנות לעורך דין דיני עבודה.

מאיזה גיל מותר ורצוי לעבוד?

חשוב לדעת שלא בכל גיל מותר לעבוד. 

עבודה במהלך השנה

עבודה במהלך השנה, אחרי שעות הלימודים ובסופי שבוע, מותרת מגיל 16. הנתונים משתנים לעיתים ולכן מומלץ לוודא תמיד באתרים הממשלתיים.

עבודה בחופשות

עבודה בחופשות מותרת מגיל צעיר יותר מאשר עבודה במהלך השנה, כמובן בכפוף לשכר המינימום לנוער. מומלץ להתנסות בעבודה בחופשות לפני שמתחילים לעבוד תוך כדי השנה, כדי לא לפגוע בלימודים בבית הספר, ולבחור בדברים שלא גוזלים יותר מדי מהזמן שלכם – לדוגמה, חלוקת עיתונים או משלוחי סופר.

זכויות בעבודה – הדברים שחשוב לדעת

אני מקווה כי מאמר זה סייע לכם להבין עד כמה חשוב לדעת את הזכויות שלכם, מההתחלה ועד הסוף. חשוב מאוד להיות אסרטיביים ולהתעקש לקבל את מה שמגיע לכם, גם אם נדמה כי המעסיק לא כל כך מעוניין לשתף פעולה. זכרו כי במקרה של פגיעה דרסטית בזכויות, חשוב לדווח להורים או למבוגר אחר אשר נמצא בסביבה שלכם, ולאחר מכן לפנות לעזרה מקצועית משפטית. חופשה נעימה!

0 / 5. 0

שיתוף:
דילוג לתוכן