facebook image

מתי להודיע למעסיק על הריון?

חוק עבודת נשים, שנחקק לראשונה בשנת 1954 ותוקן מאז עוד פעמים רבות, מקנה חובות וזכויות שונות לנשים- בין היתר בנסיבות של היריון בזמן העסקתן. הריון הוא נושא רגיש: מצד אחד, פעמים רבות נשים תעדפנה לשמור על פרטיותן ולא לחשוף את ההריון עד שתרצינה בכך; ומצד שני, על המעסיק להיות חשוף למידע על מנת להקנות לעובדת את הזכויות המגיעות לה כמו גם להיערך, מבחינת מקום העבודה, לתקופה בה העובדת תעדר. בנוסף, משלב מסוים הסתרת ההריון תיעשה, ככל הנראה ולכל הפחות, מורכבת. החוק קובע מהו הזמן שבו נדרשת עובדת להוציא הודעה למעסיק על הריון וכן מהן הזכויות הנגזרות מהודעה זו. על כך ועוד, נרחיב במאמר זה.

נסיבות שונות המגדירות מתי להודיע למעסיק על הריון

ישנם שלושה סוגי מקרים שונים שיחייבו הודעה למעסיק על הריון, בזמנים שונים:

במקרים רגילים ועבודות סטנדרטיות הכוללות עבודה משרדית, בין אישית או כל עבודה אחרת שאינה קשורה להתעסקות עם חומרים כימיים כאלה ואחרים, על העובדת להודיע למעסיק על היותה בהריון בחודש החמישי להריונה.

במקרים שבהם העובדת, במסגרת עבודתה, נחשפת לקרינה מכמות מסוימת ומעלה, עליה להודיע למעסיק בהקדם האפשרי על דבר היותה בהריון. במקרים אחרים, בהם נחשפת העובדת במהלך העבודה לחומרים מסוכנים, המפורטים בתקנות, על העובדת להודיע למעסיק על דבר הריונה תוך עשרה ימים מיום שגילתה על ההריון. 

במקרים אחרים שבהם עובדת בהריון רלוונטית למקום העבודה, על העובדת יהיה לגלות זאת למעסיק מכח חובת תום הלב בדיני החוזים שבמשפט הפרטי. המעסיק, מצידו, חב בהענקת זכויות העובדת על פי החוק ומכוח דיני העבודה בכלל.

דרך מסירת הודעה על הריון למעסיק

הדרך הטובה ביותר למסור הודעה על הריון, היא באמצעות הודעה בכתב: במייל, בהודעה או במכתב. לדבר זה חשיבות כפולה: הן לשם הסדר הטוב והן לשם הוכחת ההודעה- במקרים בהם יסרב המעסיק להעניק לעובדת את הזכויות המגיעות לה על פי דין וינסה להכחיש את הדברים האמורים.

זכויות העובדת לאחר הודעה למעסיק על הריון

לאחר שנמסרה הודעה למעסיק על הריון כחוק, זכאית העובדת למספר זכויות נשים בהריון. ראשית, על המעסיק להימנע מלהעסיק את העובדת בשעות לילה- כלומר, החל מעשר בלילה ועד שש בבוקר. שנית, על המעסיק להימנע מהעסקתה שעות נוספות שהן מעבר ליום העבודה המלא. יצוין שהעסקה כזו תתאפשר בהינתן תנאים מסוימים וביניהם, הסכמת העובדת ואישור רפואי.

כמו כן, העובדת תהיה זכאית לתשלום משכורת אף בעד היעדרויות רפואיות שונות לצורך בדיקות הדרושות במהלך ההריון, בהתאם להיקף המשרה של אותה העובדת. כמו כן, חל איסור על פיטורי עובדת בהריון, ובמידה שיש לעובדת ותק של שישה חודשים במקום העבודה, האיסור חל ככל שלא ניתן אישור הממונה.

סיכום

לסיכום, כאשר עובדת או עובדת עתידית מגלה על דבר היותה בהריון, עליה לדעת כי היא נדרשת להוציא הודעה למעסיק על הריון בחודש החמישי להריונה- אלא אם היא עובדת במקום בו היא חשופה לחומרים מסוכנים או קרינה מסוכנת, אז עליה להודיע בהתאם למצוין לעיל. כדי לוודא את מיצוי הזכויות של עובדת בהריון ולמקרים בהם המעסיק נמנע מלהקנות את הזכויות האמורות, כדאי לקבל חוות דעת משפטית מאת עורך דין לדיני עבודה מומחה בתחומו. עו"ד אורנה שמריהו הינה עורכת דין העוסקת בדיני עבודה ובכללם, הודעה למעסיק על הריון וזכויות נשים בהריון בכלל, חוזים קיבוציים, התעמרות בעבודה ועוד. עו"ד שמריהו בעלת ניסיון עשיר בתחום הן במגזר הפרטי הן במגזר הציבורי, ומציעה שירותים משפטיים מקצועיים ואדיבים כאחד. לפרטים נוספים ויצירת קשר, לחצו כאן.

5 / 5. 1

שיתוף:
דילוג לתוכן