facebook image

חוויתם התעללות נפשית בעבודה? ככה תפעלו נכון

נראה שאין משאלת לב גלויה יותר מזו של רצון העובד להיות במקום שבו הוא מרגיש מוערך, אהוד ומשמעותי. התעללות נפשית במקום העבודה היא מצב שמתאר מציאות הפוכה לחלוטין: התעללות נפשית או התעמרות במקום העבודה הן כינוי לתרחיש שבו המעביד מתעלל נפשית בעובד באמצעות התנהגויות קבועות משפילות, דוגמת ביזוי ברבים, יחס מקטין, ביקורות נוקבות או האשמות חוזרות ונשנות שאינן-ענייניות, פגיעה בפרטיות העובד, ועוד. במאמר להלן יפורט כיצד יש לנהוג במקרים כאלו ומהם הפיצויים שניתן לקבל בגין הוכחת התעללות נפשית בעבודה.

מה חשוב לעשות במקרה של חשד התעללות נפשית בעבודה?

בראש ובראשונה, יש לבחון כי אכן התקיימה התעללות נפשית בעבודה. אלימות בעבודה מהסוג האמור צריכה להיות מאופיינת בהתנהגות קבועה ולא חד-פעמית בלבד; בהתנהגות שניתן להוכיח בצורה אובייקטיבית ולא מסתכמת על תחושה סובייקטיבית גרידא; בהתנהגות שנוהג בה המעביד כלפי העובד; ועוד..

אף שאין חוק בישראל שמגדיר את עבירת התעללות נפשית בעבודה בצורה מדויקת, הפסיקה העמידה את חובתו של המעביד שלא להתעמר בעובדיו נובעת על מקורות שונים, דוגמת חוק היסוד בדבר כבוד האדם וחירותו, חובתו המוגברת של המעסיק לנהוג בתום לב כלפי העובד במסגרת דיני עבודה ועוד. כאשר עובד חש כי מופעלת כלפיו התעמרות, אלימות מילולית או התעללות נפשית, עליו לנקוט בשני צעדים מרכזיים:

איסוף ראיות

ראשית, עליו לתעד את המקרים בהם הוא סבור כי המעביד נהג בו תוך התעמרות או התעללות נפשית בעבודה. הוכחות אלו נדרשות כדי לבצע את התביעה בפועל, ולכן יש לאוספן: בין אם מדובר בסרטוני וידאו, בהקלטות בווטסאפ, במיילים או בהודעות כתובות.

פניה לעורך דין מומחה

שנית, עליו לפנות אל עורך דין לענייני עבודה. אף שעובד יכול להגיש תביעה בעצמו, חשוב במיוחד לפנות לעורך דין כדי להבטיח את הצלחת התביעה באמצעות ביצוע הליך נכון, הוכחות משכנעות ומיצוי זכויות העובד.

סוגי הפיצויים שניתן לקבל בעקבות התעללות נפשית במקום העבודה

ישנם מספר סוגי פיצויים שניתן לדרוש במסגרת תביעה בנושא התעללות נפשית במקום עבודה. 

פיצויים בגין נזק לא-ממוני

ככל שהנזק שנגרם לעובד הוא נזק נפשי, רגשי או נזק אחר שאיננו ממוני, ניתן לדרוש סעד על הפגיעה הלא-ממונית. 

פיצויים בגין נזק ממוני

למשל, אם בעקבות ההתעמרות נגרם לעובד נזק כספי, נזק בריאותי שגרם להוצאות ועוד. 

פיצויי פיטורין

ככל שהעובד התפטר או פוטר מעבודתו כתוצאה מההתעמרות בה נהג המעביד כלפי העובד, הרי שזה יוכל לתבוע את פיצויי פיטורין במסגרת התביעה.

נושאים העשויים להיכרך בתביעה להתעללות נפשית בעבודה

אף שהתעללות נפשית בעבודה מהווה ראש נזק עצמאי, כלומר, היא עילה עצמאית לתביעה בבית הדין לענייני עבודה, הרי שלפעמים נושאים נוספים יכרכו בה: כך, למשל, פגיעות מיניות או תביעות הקשורות באיסור לשון הרע תלכנה יד ביד בחלק מהפעמים עם התעמרות במקום העבודה.

מה עליכם לעשות במידה ועברתם התעללות נפשית בעבודה

לסיכום, במקרה שבו עובד חש התעללות נפשית בעבודה או אלימות בעבודה מצד המעביד, עליו לבחון את המצב ולאסוף הוכחות המעידות על כך שאכן בוצעה כלפיו התעללות כזו, וכן לפנות לעורך דין לדיני עבודה יחד עם ההוכחות שאסף, להיוועץ בו ולשכור את שירותיו במידת הצורך. עורכת הדין אורנה שמריהו היא עו"ד עתירת ניסיון בתחום דיני העבודה. עו"ד שמריהו מומחית בתביעות בכל הקשור לדיני עבודה ובתביעות על התעללות נפשית או התעמרות בעבודה, וכן בהסכמים שונים בדיני עבודה; זאת לצד ניסיון בתחום הליטיגציה של המשפט האזרחי, גישור ומתן חוות דעת משפטיות ועוד. כדי לפנות לעו"ד אורנה שמריהו ולקבלת פרטים נוספים והמלצות, לחצו כאן.

5 / 5. 1

שיתוף:
דילוג לתוכן