facebook image

ככה תתבעו על הוצאת לשון הרע

עידן הרשתות החברתיות והטלפונים הניידים שינו את מפת התקשורת העולמית. אם בעבר פגיעה בשמו הטוב של האדם יכלה להיעשות רק באמצעות כלי התקשורת הקלאסיים כגון העיתון, הרדיו או הטלוויזיה, הרי שהיום כל אחד יכול להגיב וכל אחד חשוף לסכנת הכפשה ופגיעה בשמו הטוב. ואם כולם חשופים לסיכון, אזי כולם יכולים לתבוע. איך תובעים על הוצאת לשון הרע ומה התנאים לכך? אתם מוזמנים לקרוא במאמר שלפניכם.

מהי הוצאת לשון הרע?

הוצאת דיבה היא שם כללי לפגיעה בשמו הטוב של עסק, אדם, עמותה, תאגיד או כל גוף אחר. בדין הישראלי אין הבחנה בין דיבה ללשון הרע ובשני המקרים הנזק עלול להיות עצום.
שמו הטוב של אדם או עסק נבנה במשך שנים אך יכול לההרס בשניות. הפלטפורמות המקוונות מאפשרות הפצה של תכנים דיבתיים ופייק ניוז בקנה מידה עולמי לקהלים נרחבים ובמהירות עצומה.
ולא רק באמצעות רשתות חברתיות ואינטרנט אפשר להוציא לשון הרע. גם באמצעות SMS ומיילים אפשר להפיץ מסרים שקריים ומכפישים.
אמצעי נוסף להפצת לשון הרע הוא בעל-פה. הוצאת לשון הרע באמצעות הפצת סיפורים גם היא עילה לתביעה של פגיעה בשם הטוב.
דרך נוספת ללשון הרע היא על-ידי תלונות שווא לרשויות, ביניהן המשטרה ורשות מקומית. לא פעם מדובר בתלונות סרק שנועדו לפגוע באדם ולגרום לו השפלה ועוגמת נפש רבה.

הוצאת לשון הרע

הוצאת לשון הרע במקום העבודה

מקומות עבודה הן קרקע פורה ללשון הרע. אינטרסים שונים גורמים לעיתים למריבות ולוויכוחים ואף לאלימות פיזית ומילולית בין עובדים לעובדים ובין עובדים למעסיקים. מהר מאוד אפשר לעבור מביקורת והבעת דעה אישית לאמירת והפצת תכנים מכפישים ולא אחת דנים בתי דין לעבודה במקרים של לשון הרע בעבודה.
לבתי דין לעבודה מוגשות תביעות על-ידי עובדים שדיבתם הוצאה על ידי קולגות במקום העבודה או על-ידי עובדים שמעסיקיהם הוציאו עליהם לשון הרע לאחר שעזבו את מקום העבודה.
חשוב לציין כי בתביעת לשון הרע המחוקק קבע כי אין צורך להוכיח כי פרסום כלשהו גרם לפגיעה או נזק, אלא די בכך שהיה בו פוטנציאל לפגיעה. קשה להוכיח פגיעה בפועל כך שעצם הפרסום השלילי והשקרי הוא כבר עילה לתביעה. ללא הוכחת נזק ניתן לתבוע בתביעה אזרחית עד 50,000 ₪.

הוצאת לשון הרע בעבודה

כאשר מדובר בתביעת דיבה במקום העבודה יש לפנות לייעוץ אצל עו"ד דיני עבודה. הוצאת דיבה במקום העבודה יכולה להתרחש במספר מצבים. למשל, במהלך ישיבה עובד או מנהל אומר משהו שפוגע באחד העובדים או יוצר מצב בו יתר העובדים לועגים או בזים לאותו עובד, ייתכן ויש כאן מצב של לשון הרע בעבודה.
במידה ומעסיק או עובד מתבטא בצורה ישירה או עקיפה בצורה פוגעת או מעליבה, בכתב, בעל-פה או דרך האינטרנט, עובד יכול להגיש תביעה בגין הוצאת לשון הרע.

תהליך תביעה בגין לשון הרע

לפני הגשת תביעת דיבה חשוב מאוד לפנות להתייעצות עם עורך דין המתמחה בהוצאות תביעת דיבה ומנוסה בכך. חשיבות הייעוץ המקדים נעוץ בכך שחוק לשון הרע הוא מורכב למדי ומחייב הקפדה על תנאים מדויקים כדי ליישמו.
במסגרת זו יש להבחין בין הפצה מכוונת של לשון הרע במטרה לגרום לנזק לבין מי שחולק תכנים עם אחרים בתום לב. כתוצאה מכך, כאשר שוקלים לתבוע מישהו דיבה חשוב לבקש הדרכה ממומחה בתחום שיוכל לנתח באופן יסודי את המקרה ולקבוע האם קיימת עילה תקפה להגשת תביעה בפועל. במקרים של הוצאת דיבה חיוני לתעד את הפרסומים הפוגעניים לשם הצלחת התביעה.

5 / 5. 15

שיתוף:
דילוג לתוכן