שימוע לעובד פחות משנה – מה אומר החוק?

בית הדין לעבודה קבע חוקים שונים שנועדו לשמור על זכויותיהם של עובדים במקומות עבודתם. חלק מהזכויות לעובדים תלויות בוותק שלהם וחלקן מגיעות לכל עובד, ללא קשר לזמן העסקתו. ביניהם ימי חופש, מחלה ועוד. בין היתר קובע החוק כי כל עובד לפני פיטורין זכאי לשימוע, כולל עובד שעובד במקום פחות משנה. על שימוע לעובד פחות משנה אתם מוזמנים לקרוא כעת.

שימוע לעובד פחות משנה

מטרת השימוע לפני פיטורין נועדה להציג בפני העובד את הסיבות בגללן המעסיק מבקש לפטרו ולתת לו הזדמנות לטעון כנגד זה.
במידה ואחרי השימוע המעסיק עדיין מעוניין לפטר את העובד, עליו לתת לו הודעה מוקדמת בכתב על כך.
במהלך תקופת העבודה, כל זכויות העובד חייבות להינתן לו, כולל התנאים הסוציאליים, תנאי ההעסקה והשכר, בהתאם לזכאותו עד לקבלת ההודעה על פיטוריו.
במידה והמעסיק בוחר לפטר לאלתר את העובד, עליו להמשיך ולשלם לו עבור פרק הזמן בו הוא היה אמור לעבוד עד לסיום יחסי העבודה.

שימוע לעובד פחות משנה
young pretty busy woman sitting at table working on laptop in co-working office, paper stickers, wearing glasses, consentration, student in class room

מה צריך לדעת על שימוע לפני פיטורין?

כאמור, חובת השימוע אינה מותנית בוותק במקום העבודה. בית הדין לעבודה מחייב כל מעסיק לקיים שימוע, גם שימוע לעובד פחות משנה. פיצויים אמנם לא ישולמו לאותו עובד אבל השימוע חייב להתבצע. עם זאת, ייתכן והעובד יהיה זכאי לכספים אשר הופרשו לו במהלך תקופת עבודתו.
המטרות של שימוע לעובד בעל וותק ושל שימוע לעובד פחות משנה הן פחות או יותר זהות. המטרה היא להציג לעובד את הסיבות בגללן המעסיק מעוניין לפטר את העובד. לאחר הצגת טיעוניו, על המעסיק לאפשר לעובד לטעון כנגד פיטוריו.
עובד יכול לוותר על השימוע ולוותר על זכותו להגיב לטענות של מעסיקו. אך אם הוא בחר להיות נוכח בו הוא יכול להגיע עם עורך דין דיני עבודה מומלץ או לאפשר לנציג של וועד העובדים להיות נוכח בשימוע ואף להביא עדים שיסייעו לו בטיעוניו. לרוב מומלץ כי מטעם המעסיק יהיו לפחות שני אנשים.
חובת שימוע לפני פיטורין חייבת להתקיים בכל מקרה, לא משנה מה סיבת הפיטורין, בין אם זה בשל התייעלות, מעילה באמון או כל סיבה שהיא.

כיצד מתבצע שימוע לפני פיטורין?

שימוע לעובד פחות משנה או לעובד בעל וותק חייב להיעשות בצורה תקינה. מספר ימים לפני ביצוע השימוע, המעסיק צריך להעביר לעובד מכתב הזמנה לשיחת השימוע ולכתוב בו כי פיטוריו נשקלים ואת הסיבות לכך. הסיבות צריכות להיות מפורטות כדי שהעובד יוכל להתכונן לשיחה ולהתייחס אליהן. במהלך השימוע, המעסיק אינו יכול להעלות טיעונים שאינם מופיעים במכתב. לכן על המכתב להיות כמה שיותר רחב ומקיף ולהכיל את כל הסיבות לפיטורין.
במידה והעובד מודיע למעסיק כי הוא חולה, על המעסיק לדחות את שיחת השימוע. גם אם העניין נראה לו חשוד, על המעסיק לנהוג בתום לב ולכבד את אישור המחלה. היו מקרים בהם עובד ניצל עוד ועוד את עניין המחלה ובית הדין לעבודה פסק לטובת המעסיק.
החלטה על פיטורין לפני השימוע היא אסורה כי היא בעצם מייתרת את השימוע ואז הוא נעשה ללא כוונה אמיתית. במקרה כזה השימוע אינו נעשה כדין, כי אין רצון אמיתי מצד המעסיק לשמוע את העובד ואת טענותיו.
בשימוע עצמו המעסיק מעלה את הטיעונים שפורטו במכתב הזימון ולאחר מכן העובד מעלה את טיעוניו כנגד פיטוריו.
על המעסיק לערוך פרוטוקול של ישיבת השימוע. במידה ואין פרוטוקול הדבר יכול להוביל לספק שהשימוע בכלל נערך.

4.6 / 5. 18