facebook image

האם אפשר לקחת ימי מחלה עקב מחלת בן זוג?

אף אחד מאיתנו לא אוהב לראות את היקרים לנו חולים, אך לצערנו תקופות מחלה הן חלק מהחיים. עם זאת, עובדים רבים אינם מודעים לזכויות המגיעות להם בגין ימי מחלה של בן או בת הזוג שלהם, וכי פעמים רבות הם  אף זכאים לפיצויים בגין הפרת חוזה מידי המעסיק שלהם.

במאמר הזה נעשה מעט סדר בבלגאן ונענה אחת ולתמיד על השאלה החשובה – האם אפשר להשתמש בימי המחלה שלכם בעקבות מחלה של בן או בת הזוג שלכם.

ימי מחלה עקב מחלת בן זוג

מה החוק אומר?

בישראל ישנו חוק בשם ״חוק דמי מחלה״, חוק אשר מסדיר את כל נושא החולי בעבודה, על מי מוטלת האחריות לתשלום ימי מחלה וכן הלאה. בנוסף לחוק זה ישנו חוק נוסף אשר מסדיר את העניינים במקרה של מחלת בן או בת זוג. החוק הזה, שנחקק בשנת 1998, מבהיר בצורה חד משמעית מה הן הזכויות המגיעים לעובדים בישראל.

החוק הישראלי קובע כי לכל אזרח במדינה ישנה את האפשרות להשתמש בעד שישה מימי ההיעדרות המגיעים להם בשנה לצורך טיפול בבן או בת הזוג החולים. את אותם ימים לוקחים מימי המחלה הצבורים שלהם, אותם קיבלו לפי חוק. עם זאת, חשוב לדעת שהמושג החוקי של ״בן זוג חולה״ מתייחס למקרים בהם בן או בת הזוג זקוקים לעזרה ממשית בכדי לבצע פעילויות יום-יומיות, כך שלא ניתן לנצל את ימי המחלה האלו במקרה של שפעת קלה או חום נמוך. 

ומה עושים במקרים חריגים? 

החוק נוגע גם במקרים חריגים של מחלות וקשיים גופניים. למשל, החוק בישראל קובע כי במידה ובן / בת הזוג של עובד תרמו איבר מסוים להשתלה, אותו עובד יוכל לקחת עד לשבעה ימי מחלה או חופשה בכדי לטפל בו. ימי המחלה אינם תלויים בסוג האיבר המיועד להשתלה.

החוק מסדיר גם את התשלום בנוגע להיעדרות בעקבות מחלה ממאירה של בן או בת הזוג. במקרים האלו, בני הזוג יכולים לקחת עד כשישים ימי מחלה בשנה על מנת לטפל ביקרים להם, וזאת על חשבון ימי החופשה או המחלה הנצברים להם בהתאם לחוק. 

מה עם הבוס לא מאפשר לי לנצל את ימי המחלה?

לא ניתן למנוע מעובד או מעובדת לנצל את ימי המחלה המגיעים להם לפי חוק, ובמקרה שמתרחש אירוע כזה ייתכן ותהיו זכאים לפיצויים בגין הפרת חוזה. החוק בישראל אוסר ממעסיקים למנוע מעובדים לנצל את ימי המחלה שלהם, גם במידה ומדובר בתקופה שלא נוחה לעסק. 

דעו את זכויות העובד שלכם

על מנת שלא תצטרכו להגיע למצב בו אתם מקבלים פיצויים בגין הפרת חוזה או הפרה של זכויות העובד, חשוב שתדעו את מה שמגיע לכם בתור עובדים. תביעות של פיצויים בגין הפרת חוזה עלולות להיות מורכבות וממושכות, ולכן מומלץ למנוע אותן מראש. דעו את הזכויות שלכם ושל היקרים לכם, בכדי שתוכלו להיות שם בשבילם גם ברגעים המאתגרים והפחות נעימים של החיים.

במידה ואתם או היקרים לכם זקוקים לליווי משפטי בעקבות הפרת הזכויות שלכם, בין אם מדובר בקושי בניצול ימי המחלה המגיעים לכם או פיצויים בגין הפרת חוזה, צוות המשרד עומד לרשותכם. עו״ד שמריהו הינה עורכת דין מנוסה בעל ניסיון של למעלה מ-20 שנה בתחום דיני העבודה. במקרה ואתם מאמינים כי הזכויות שלכם נפגעו, עו״ד שמריהו תעשה הכל בכדי להעניק לכם את מה שמגיע להם.

לקביעת פגישת ייעוץ ראשונית במשרד ללא התחייבות ניתן ליצור קשר עם המשרד בטלפון: 09-7796900.

5 / 5. 41

שיתוף:
דילוג לתוכן