facebook image

מעקב אחר עובדים במקום העבודה

בואו נתחיל מהסוף: לעקוב אחר אנשים ללא היתר וסיבה, זו עבירה פלילית.
כן, גם כשמדובר במעקב אחר עובדים במקום העבודה.
בתור עובדים ובתור אנשים, יש לנו את הזכות לפרטיות, אשר לאף אחד אסור לקחת מאיתנו – גם לא למעסיק. מצלמות נסתרות, מכשירי מעקב, מכשירי ציטוט וכיוצא בזה, הם כולם לא חוקיים אלא אם כן העובד נתן את הסכמתו לשימוש בהם. פרטים נוספים בכתבה שלפניכם.

החוק להגנת הפרטיות – האם הוא נוגע גם לעובדים?

בהחלט כן. החוק להגנת הפרטיות נוגע לכל אדם באשר הוא, ומגן עלינו מפני מעקב במגוון סיטואציות. לאף אחד אסור לאסוף מידע עלינו מבלי שנדע על כך. איסוף מידע שלא כחוק מהווה עבירה פלילית חמורה, ויכול להיגמר בקנסות או במאסר.
זה נכון לכל סוג של מידע: המיקום שלנו, ההתנהגות שלנו, הדברים שאנו אומרים בשיחות אישיות, וכל דבר אחר. לאף אחד אסור לצטט לנו בסתר, אפילו לא כשזה במסגרת מעקב אחר עובדים במקום העבודה.

באילו אמצעים מבוצע מעקב אחר עובדים במקום העבודה?

למרבה הצער, מעסיקים רבים בוחרים לבצע מעקב אחר עובדים במקום העבודה שלא כחוק, דבר אשר חושף אותם לתביעה באופן אוטומטי. כדי שאתם, העובדים, תדעו כיצד להיזהר, הנה מספר דרכי מעקב נפוצות.


אמצעים טכנולוגיים

כיום, קיימים אמצעי מעקב טכנולוגיים רבים, אותם ניתן להזמין בקלות וללא כל בעיה דרך האינטרנט. מצלמות נסתרות, מכשירי ציטוט זהירים, מכשירי איתור על רכבים, ועוד. אלא שהשימוש בדברים אלה הוא חוקי אך ורק תחת הגבלות נוקשות (פירוט בהמשך), או בידי חוקר פרטי בעל רישיון.
לא לחינם מדינת ישראל מחייבת חוקרים פרטיים להחזיק ברישיון מיוחד, ומתנה את קבלתו בשלוש שנות אימון ובחינת גמר. מידע פרטי של אדם הוא דבר רגיש ומסוכן, אשר בהתנהלות לא נכונה – יכול לגרום לנזק רב.

כיצד פגיעה בזכות לפרטיות מזיקה לעובד?

מעקב אחר עובדים במקום העבודה אשר מבוצע בניגוד לחוק יכול לגרום לנזקים רבים. הנה שני המרכזיים שבהם:


נזק נפשי

עובד אשר נמצא תחת מעקב עלול לחוש בלחץ גדול ואף בחרדה, אשר משפיעים על מצבו הרגשי ועלולים לגרום לו לנזקים. דבר זה נכון על אחת כמה וכמה כשהמעקב מתבצע גם מחוץ לשעות העבודה הרגילות (לדוגמה, אם העובד מקבל מכשיר טלפון מאוכן או משתמש ברכב חברה עם חיישן GPS).


חשש מדליפת מידע

במציאות של היום, דליפת מידע מהווה חשש מדאיג ומציאותי. אם המעסיק מבצע מעקב אחר עובדים במקום העבודה ולא מאבטח את המידע בצורה העומדת בתקנים המחמירים ביותר, המידע עלול להיות חשוף לגורמים חיצוניים שיעשו בו שימוש לרעה. גורמים אלה יכולים להיות תאגידים שונים או אנשים פרטיים המעוניינים ברעתו של העובד.
לכאן או לכאן, כל אדם באשר הוא זכאי להחליט איפה יאוחסן (או לא יאוחסן) המידע הרגיש אודותיו.

מתי החוק כן מתיר לעקוב אחר העובד?

מעקב אחר עובדים במקום העבודה מתאפשר באופן חוקי אך ורק בתנאי שקיימת שקיפות מלאה מול העובדים. הרשות להגנת הפרטיות מטילה את ההגבלות הבאות:

  • המעסיק יגדיר בפני העובד מהי מטרת המעקב, ולא יחרוג ממטרה זו.
  • המעסיק יפרט בדיוק מתי יתבצע המעקב.
  • המעסיק יאבטח את המידע ויפרט בפני העובד למי יש גישה אליו.
  • העובד ייתן את הסכמתו למעקב.

מה עושים במקרה של מעקב שלא כחוק?

במקרה שבוצע מעקב אחר עובדים במקום העבודה שלא כחוק, הדבר שהכי כדאי לעשותו הוא פנייה לגורם מקצועי. משרד עורכי דין אורנה שמריהו מתמחה בדיני עבודה וייעוץ למעסיקים ועובדים כאחד. אם אתם עובדים אשר חוששים שזכויותיהם נפגעו, או מעסיקים אשר נמצאים בשלבי בניית מדיניות, פנו אלינו היום לקבלת ייעוץ מקצועי.

4.8 / 5. 147

שיתוף:
דילוג לתוכן