facebook image

חוק הודעה מוקדמת להתפטרות

דיני עבודה הם מהדינים הרלוונטיים ביותר: הם פוגשים כמעט כל אחד ובכל יום. דיני עבודה חשובים הן לעובד והן למעביד, כדי להבטיח את זכויותיהם, כל אחד ממקומו הוא. ישנם חוקים שונים ששייכים לדיני העבודה, וביניהם ניתן למצוא את "חוק הודעה מוקדמת לפיטורים והתפטרות, תשסא-2001". חוק הודעה מוקדמת להתפטרות ופיטורין נחקק בשנת 2001 במטרה להבטיח את זכויות העובדים והמעבידים להיות מיודעים על הפסקת העבודה- מצידו של העובד או מצידו של המעביד. 

החוק כולל מספר סוגיות: קהל היעד של החוק; הזמן הדרוש לביצוע חובת ההודעה המוקדמת, לפי סוגים שונים של עובדים; הסנקציה בגין הפרה של חובה זו; ועוד. על כך ועוד, ירחיב המאמר הבא.

על מי חל חוק הודעה מוקדמת להתפטרות?

חוק הודעה מוקדמת לפיטורין חל, כתנאי מקדמי, על עובדים ומעבידים-מעסיקים. אף שזה נשמע פשוט, יש צורך להוכיח את התקיימותה של ההגדרה. לשם קביעת יחסי עובד-מעביד יש לבדוק את "מבחן ההשתלבות", שנקבע בפסיקה וקובע כי לשם הגדרת מעביד יש להוכיח כי העובד הוא חלק אינטגרלי ממקום העבודה וכי נותן שירות בצורה חיצונית. לצד מבחן ההשתלבות קיימים מבחני משנה נוספים.

מתי לא יחול חוק הודעה מוקדמת לפיטורין והתפטרות?

למרות שהחוק חל על יחסי עובד-מעביד, החוק לא יחול ולא יחייב הודעה מוקדמת להתפטרות או פיטורין בשני מקרים: בנסיבות שבהן העובד לא אמור לעבוד בשל נסיבות מיוחדות שנקבעו וכן כאשר יש הסכם קיבוצי או החלטה שיפוטית, על פי סעיפים 16 ו-17 לחוק פיצויי פיטורים.

צורת ההודעה המוקדמת לפיטורין או התפטרות

הודעה מוקדמת לפיטורין או להתפטרות צריכה לעמוד ב2 דרישות פרוצדורליות מרכזיות: ראשית, על ההודעה להיות בכתב; שנית, עליה להינתן מספיק זמן מראש, בהתאם לסוג העובד- כפי שיפורט להלן. חשוב לשים לב כי הודעה מוקדמת להתפטרות או פיטורין ניתנת מראש, אך עד שהיא נכנסת לתוקפה יש להמשיך להגיע למקום העבודה. עם זאת, ניתן לוותר על עבודה בפועל אם משולמת התמורה בעד העבודה. מעסיק שלא עמד בחובתו, ייקנס.

ההבדל בין עובד בשכר לבין עובד במשכורת

החוק מבחין בין שני סוגי עובדים: בעוד במשכורת ועובד בשכר. עובד במשכורת הוא עובד שמשולמת לו משכורת על בסיס חודשי או למעלה מכך. לעומתו, עובד בשכר הוא עובד שמשכורתו משולמת על בסיס שעתי או יומי. החוק מבחין בין סוגי העובדים לעניין הזמן הדרוש מראש להודעה על פי חוק הודעה מוקדמת להתפטרות ופיטורים:

עובד במשכורת יידרש להודיע על התפטרותו, בחצי שנה הראשונה לעבודה, 6 ימים מראש- יום לכל חודש עבודה. במחצית השניה של שנתו הראשונה, עליו להודיע 6 ימים+2.5 ימים לכל חודש עבודה לפני התפטרותו בפועל. מעל שנת ותק, עליו להודיע חודש מראש על התפטרותו.

עובד בשכר יידרש להודיע על התפטרותו, בשנתו הראשונה לעבודה, חודש מראש; בשנתו השניה, 14 יום מראש; בשנתו השלישית, 21 יום מראש; ומעל השנה השלישית, חודש מראש.
סדרי הזמנים תקפים, לפי חוק הודעה מוקדמת להתפטרות ופיטורין, הן לפיטורין והן להתפטרות.

משרד עורכי הדין של עו"ד אורנה שמריהו מתמחה בדיני עבודה זה שנים רבות ובעל ניסיון מקצועי רב. עו"ד שמריהו צברה את ניסיונה במגזר הפרטי ובמגזר הציבורי ומוחית במתן שירות בתחומים השונים של דיני העבודה, וביניהם הסכמים קיבוציים, פיצויי פיטורים בנסיבות שונות, הודעה מוקדמת להתפטרות ועוד. לצד דיני עבודה, עוסקת עו"ד שמריהו גם בגישור, במשפט אזרחי, הליכי שימוע שלפני פיטורין וכן במתן שירותי נוטריון. על מנת להבטיח את זכויות העובד או המעביד בצורה הטובה והמקצועית ביותר, מומלץ לפנות למשרד של עו"ד שמריהו. ליצירת קשר ופרטים נוספים, לחצו כאן.

2 / 5. 1

שיתוף:
דילוג לתוכן