facebook image

התפטרות עקב התעמרות בעבודה

התפטרות עקב התעמרות בעבודה הינה פעולה לא פשוטה, שכן מגיעה לאחר תקופה בה עובד סבל מיחס בזוי ושאינו הולם. על אף שאין חוק אשר מסדיר את הנושא, שורת חוקים מאפשרים עילת תביעה כנגד מעסיקים סוררים שמתנכלים לעובדים מסוימים. אז איך זה עובד? המשיכו לקרוא.

מקום העבודה – מוקד התנועה העיקרי

במהלך 50 שנות העבודה אותן חווים מרבית בני האדם, הנקודה בה הם מבלים את רוב שעות היום היא מקום העבודה. משכך, נחקקו שורה של חוקים ביחס למקום העבודה, ובראשם חוק שוויון הזדמנויות והחוק למניעת הטרדות מיניות.

עם זאת, נושא אחד שטרם הוסדר בחקיקה ראשית הוא נושא ההתעמרות במקום העבודה. אז לפני שנצלול לעומק, מה זו בכלל התעמרות?

התעמרות – מה זה אומר?

התעמרות מוגדרת ככל סוג של התנהגות או התנהלות, שאינה פיזית, אשר עולה לכדי השפלה או הטרדה, והמיועדת כלפי עובד באופן חוזר. האיסור האמור מגיע על רקע ההכרה בכך שמקום העבודה, בו אנו נמצאים מרבית היום, ראוי שיהיה מקום בו נשמר כבודו הבסיסי של אדם.

הדין אינו אוסר באופן מפורש על התעמרות בעבודה, אך עם זאת, הדבר מעוגן בשורה של הליכים שהגיעו בפני בתי המשפט הישראליים. לפני שנגיע לנקודה זו, הרשו לנו לפרט מעט יותר בנושא.

התעמרות בעבודה – סוגי התעמרות בעובדים

כפי שציינו, מדובר על התנהגות משפילה או בזויה החוזרת על עצמה, ואינה מגיעה לכדי אלימות פיזית. בין היתר, ניתן למנות כהתעמרות את ההתנהגויות הבאות:

  • החרמת עובד, התעלמות ממנו או הבאה לכדי בידודו בעבודה.
  • צעקות וקללות אל עבר העובד, הפצת שמועות והאשמות שווא.
  • ביקורת, הבעת חוסר רצון מתמיד ופומבי.
  • פגיעה ביכולות העובד להצליח בתפקידו.

דוגמה נוספת להתעמרות – הרעת תנאי העסקה

דוגמה פרטנית עליה נרצה לדבר באופן מורחב היא הרעה בתנאי העבודה. ככל שהמעסיק החל להרע את תנאי העובד באופן משמעותי, אשר משפיע על תפקודו היומיומי בעבודה, הדבר יכול לעלות לכדי התעמרות של ממש.

נפקות התעמרות במקום העבודה – התפטרות ותביעה נזיקית

לא פעם עובדים אשר יחוו התעמרות חוזרת ונשנית לא יהיו מוכנים עוד להישאר במקום העבודה וייאלצו להתפטר. משכך, ועל רקע הכרת בתי המשפט שצוינה לעיל בחשיבות היחס ההולם שמגיע לאדם במקום העבודה (מכוח חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו), קמה לעובדים אלו עילת תביעה.

לאור העובדה שטרם נחקק חוק בנושא, ישנן מספר הוראות חוק שונות במסגרתן ניתן להגיש עתירה מכוח התעמרות בעבודה:

  • חוק איסור לשון הרע – ככל שמדובר על התעמרות שבוצעה בנוכחות עדים.
  • חוק שוויון הזדמנויות בעבודה – ככל שמדובר על התעמרות המגיעה על רקע דתי, גזעי וכו'.
  • חוק למניעת הטרדות מיניות – ככל שמדובר על הטרדה מינית או התעמרות הנופל לגדרי החוק.
  • חוק הנזיקין – בעיקר מכוח עוגמת הנפש אותה חווה העובד.

התפטרות בשל התעמרות – מה מגיע לכם?

במסגרת התביעה, תהיו זכאיים לקבל את כספי הפיצויים אותם הפרישו לכם, זאת לאור העובדה שההתפטרות נעשתה כחוק לאור תוצאתה התעמרות. עם זאת, יש לציין כי יהא עליכם להוכיח את דבר ההתעמרות ואת חוסר הרצון של המעסיק להביא לכדי סיום ההתנהגות המבזה.

אז מה קורה בתחום כיום?

אז אומנם לא נחקק חוק, אך ניצנים להסדרת התחום הגיעו עוד בשנת 2015, וממשיכים עד היום. נכון להיום, פיצויים נפסקים מכוח התעמרות לעבודה חדשות לבקרים, והחוק אף קובע שאי פרסום תקנון הנוגע לאיסור על התעמרות יהווה עבירה שגוררת בצדה קנס (ס' 61 (א) (1) לחוק העונשין).

5 / 5. 2

שיתוף:
דילוג לתוכן