facebook image

איך להתמודד עם התעמרות בעבודה

התעמרות במקום העבודה היא עניין שחוזר ועולה מידי יום ובית הדין לענייני עבודה אכן מכיר בזה על אף שחשוב לציין שאין חוק "התעמרות בעבודה" אלא יש חוק נגד הרעת תנאים.

התעמרות בעבודה היא די תחום "אפור" וכדי להוכיח שאכן עובד חווה השפלה עד התעמרות, חייבים להביא הוכחות חד משמעיות בפני עורך דין שמייצג את העובד שטוען שנפגע. מאידך הרעת תנאים בדרך כלל, יותר קל להוכיח משום שזה בא לידי ביטוי יותר בעשייה של הדברים ולא במילים.

מזהים שיש בעיה, יש לאן לפנות.

התעמרות בעבודה יכולה להתקיים בין ממונה, מנהל או בעל החברה בעצמו לבין העובדים אשר הוא אחראי עליהם. התעמרות בעבודה היא עניין שחייבים לחקור לעומק באם טוענים לכך משום שיכול להיות שהצד הנאשם בכלל לא עשה זאת.

על כן אם יש טענה שעולה להתעמרות חייבים לאסוף כמה שיותר ראיות כמו התכתבויות של מיילים בין הממונה האחראי לבין העובד או הקלטות של שיחות טלפונים שבהם נאמרים דברים קשים שיכולים להצביע על התעמרות וכמובן עדים, קולגות לעבודה שיעידו שאכן הייתה התנהגות לא נאותה במקום העבודה.

בנוסף לראיות, כאשר עובד מרגיש בהתעמרות יש לו לאן לפנות. בדרך כלל בכל ארגון יש מחלקת משאבי אנוש או ייעוץ משפטי של החברה שאליהם כדאי לפנות והם כבר ידריכו את העובד כיצד עליו לנהוג ומה לעשות ולמעשה ילוו אותו עד שהוא יקבל מענה כזה או אחר ובעייתו תיפטר.

התעמרות בעבודה

לא רק מה שצף מעל פני המים

כמובן שכל יחס מזלזל של צעקות גידופים וקללות או יחס משפיל שחוזרים על עצמם מידי יום מפי ממונה בעבודה או קולגה, נחשבים להתעמרות חד משמעית. אך ישנם התנהגויות נוספות שלא בהכרח צריכות להיאמר כדי שיפורשו כהתעמרות, כמו למשל – מנהל או ממונה אשר מטיל משימות לא הגיוניות על המזכירה שלו כשהוא מודע שהיא איננה יכולה לבצע את המטלות האלה ובכל זאת הוא עושה זאת במטרה להכשילה.

בנוסף לזה, יחס מזלזל מצדו על בסיס יום יומי שיכול להימשך חודשים ארוכים מאוד, יכול להדליק נורה אדומה. כמו כן באם מדובר על מקרה חד פעמי שהממונה ביקש שהיא תבצע אותה אך היא סירבה בעקבות חוסר הבנה, אין זה אומר ומתפרש כהתעמרות גם אם היחסים בין המזכירה לממונה אינם טובים בדרך כלל אבל מתקיימים יחסים של כבוד. על כן כל מקרה לגופו.

שתיקה כהבנה וסליחה

בימינו אסור לאף אחד לשתוק ולהעביר לסדר היום התעמרות בעבודה גם אם מפחדים לאבד את מקום העבודה שלנו. ברגע ששותקים ולא מעבירים הלאה, למעשה נוצרת מאין הסכמה, נורמה להתנהגויות מסוג של התעמרות וברגע שקיימת לגיטימציה של התנהגות כזאת זה כמו כדור שלג שימשיך להתגלגל עד שמישהו יעצור אותו ויפה שעה אחת קודם.

שעות העבודה הן מרובות וארוכות ורוב שעות היום נמצאים במקום עבודה ולכן חשוב מאוד לשמור על אווירה נוחה ורגועה יחסית גם אם מדובר בעבודה מלחיצה ודינמית, לכל עובד בארגון חייבת להיות הרגשה של ביטחון וחירות.

לסיכום

התעמרות בעבודה יכולה להיות מילולית וחד משמעית כמו קללות והשפלות יום יומיות והיא יכולה לבוא לידי ביטוי בדפוסי התנהגויות שחוזרות על עצמם כמו רמיזות, עקיצות ומתן משימות שלא עולה בקנה אחד עם התפקיד.

לעומת זאת, קיימת הרעת תנאים שזה יותר כמו, חוסר תשלום של מרכיב מסוים במשכורת על אף שהובטח זאת מראש. בדרך כלל תמיד יש למי לפנות בארגון ואם לא ניתן לקחת עורך דין שמבין בעניין זה שיכול לייעץ ולטפל בנושא.

0 / 5. 0

שיתוף:
דילוג לתוכן