facebook image

ויתור על שימוע – מה זה אומר בשביל המעסיק

הזמנה לשימוע לפני פיטורין במקום העסק הוא צעד הכרחי וחשוב לכל מעסיק הנאלץ לפטר את אחד מעובדיו. השימוע הוא צעד מעוגן בחוק המאפשר סיום עבודה משותפת בצורה הוגנת וגלויה לכל הצדדים, מאפשרת את כלל הזכויות של העובד להציג את טענותיו הנגדיות ולהגן על עצמו. מאידך, לאחר שימוע המעסיק מודע שהפיטורין נעשו לפי החוק שקבע בית הדין לעבודה והוא יוכל להשתמש בהם כעדות מגינה במקרים של תביעת פיצויים מהעובד לשעבר והגעה לבית משפט.

מהו שימוע לפני פיטורין?

שימוע לפני פיטורין הוא הליך הנקבע על ידי בית הדין לעבודה. ההליך מחייב על פי חוק כל מעסיק המעוניין בפיטורין של אחד מעובדיו לבצע פגישת שימוע לפני פיטורין. במהלך השימוע המעסיק יציג בפני העובד המועסק את הסיבות שהביאו אותו לפטר את אותו עובד. המעסיק מחויב לאפשר לעובד להגיב, להגיד את דעתו ולהציג את טענותיו. 

צורך בביצוע הליך שימוע לפני פיטורין

שימוע לפני פיטורין נחוץ הן למעסיק והן לעובד המפוטר, הוא מאפשר תהליך פיטורין הוגן ומעוגן בחוק, כך שהעובד מעודכן ומיודע שקיבל את כלל זכויותיו והמעסיק מוודא שפעל על פי חוק. פגישת שימוע לפני פיטורין במקרה הצורך נחשבת כהגנה משפטית למעסיק.

השפעה על העובד וכיצד כדי לבשר לו על ההזמנה לשימוע לפני פיטורין?

פיטורין עלולים להוות מכה לא צפויה לעובד. העבודה היא מרכז החיים והיא משפיעה על הפרנסה ורווחת חיי העובד ומשפחתו. ההשפעה הרבה של הפיטורין יכולה לגרור תגובה לא פשוטה מצידו. לעיתים תגובה רגשית ולא פרופורציונלית. ויכוחים והרמת טונים, חילוקי דעות והשפעה על דעת העובדים האחרים בעסק ואף איומים בתביעות, ונדליזם ונזק לעסק.

רגע ההזמנה לשימוע הוא הקריטי ביותר בהליך הפיטורין. העובד נחשף לראשונה לכוונת המעסיק לפטר אותו. ידיעה זו יכולה לגרור תגובה קשה אצל העובד מכוון שיש לה השפעה רבה על חייו המקצועיים, הכלכליים ועל עתידו בתחום התעסוקה. 

מה עושים במקרה שהעובד בוחר לוותר על קיום השימוע?

במידה והעובד בוחר לוותר על שימוע לפני פיטורין אין הדבר אומר שהמעסיק אינו חשוף לטביעות וטענות בעתיד על אי קיום השימוע. לכן, תמיד יש לאפשר את אופציית השימוע לעובד המועסק. כאשר העובד בוחר לוותר על זכותו לשימוע לפני פיטורין יש להחתים אותו על מסמך המוכיח את חוסר עניינו של העובד בשימוע על ויתור מהצד שלו על זכותו לשימוע. ללא מסמך זה העסק חשוף ואינו מכוסה מבחינה משפטית וחוקית.
יש לדרוש את החתימה של העובד לשעבר על המסמך לפני עזיבתו את מקום העבודה. לא לוותר עליה ממניעים של חוסר נעימות או חוסר נוחות. החשיבות של החתימה הזו גבוהה ביותר. בלעדיה יוכל העובד לשעבר להערים על המעסיק לתבוע ממנו סכומים גדולים של פיצויים.

4.1 / 5. 18

שיתוף:
דילוג לתוכן