פיצויי פיטורים בעקבות פיטורים בזמן קורונה

בגלל ההתפרצות של מגפת הקורונה, ממשלת ישראל נאלצה להטיל הרבה הגבלות על הציבור. כל אותן ההגבלות פגעו גם בפעילות התקינה של המשק.

כך יצא שעסקים שהוגדרו כלא חיוניים, נאלצו להשבית את פעילותם. כתוצאה מכך, עובדים רבים מצאו את עצמם ללא עבודה. בגלל צמצום הפעילות, עסקים הוצאו את העובדים לחופשה ללא תשלום. כאן נציין, כי חופשה כזאת צריכה להיות כפופה להסכמתו של העובד.

עובד שפוטר בעקבות משבר הקורונה

מה קורה כאשר מוציאים עובד לחופשה ללא תשלום?

בתקופה כזאת, העובד לא זכאי בכלל לקבל שכר מהמעסיק. מה שכן, חשוב לציין שנשמרים יחסי עובד מעביד וכמו כן גם נשמרת הנאמנות של העובד למעסיק ולמקום העבודה.

מדובר על יחסי עובד מעביד שהינם מושהים וכך יוצא שהותק של העבודה שנצבר לזכות העובד בטרם יציאתו לחל"ת, צריך להישמר לו וכל זאת לצורך חישוב תקין ונכון של הזכויות המגיעות לו. כאן נציין, שהעובד אינו זכאי לצבור ותק כאשר הוא נמצא בתקופת החל"ת.

הוצאה כפויה של עובד לחל"ת

אם המעסיק כפה את ההוצאה לחל"ת, הרי שמדובר על הרעה בתנאי העבודה של העובד. במצב כזה, העובד זכאי למתן פיצויי פיטורים. את הפיצויים ייתן לו המעסיק וזאת בעקבות הרעה בתנאים. מה שכן, על מנת שיהיה זכאי לקבלת הפיצויים, הוא חייב להשלים שנת עבודה אחת לפחות אצל המעסיק או במקום העבודה בו הועסק.

מעבר לכך, על העובד למסור הודעה למעסיק על הכוונה שלו להתפטר ממקום העבודה בעקבות הרעה בתנאי העבודה. כאשר המעסיק מקבל הודעה כזאת, הוא גם יכול לחזור בו ולהחליט שלא להוציא את העובד לחופשה ללא תשלום. במקרה בו המעסיק תיקן את ההחלטה שלו, העובד יכול להתפטר, אבל לא יהיה זכאי לקבל פיצויים.

במידה ועל העובד חל הסדר הנוגע לסעיף 14 בחוק פיצויי פיטורים, הוא יהיה זכאי לקבל את כספי הפיצויים. אלו כספים שנצברו לטובתו בקופת תגמולים, קרן פנסיה וביטוח מנהלים וכל זאת ללא קשר לנסיבות בגינן הוא עזב את מקום העבודה.

הוצאה כפויה של עובד לחל"ת לתקופת זמן שאינה מוגבלת

מצב כזה נחשב לפיטורים לכל דבר. מה שכן, המעסיק גם מחויב לתת הודעה מוקדמת לעובד ולערוך שימוע לעובד (זה מבוצע בטרם הפיטורים) וכמו כן נדרש לשלם לו פיצויים על פי המגיע לו בחוק.

במצב כזה, סביר להניח שתוגש תביעה כנגד המעסיק בבית הדין לעבודה ובה העובד יטען כי המעסיק ביצע הרעה בתנאי העבודה. יש להוכיח שסיבת הפיטורים היא בגלל הוצאה לחל"ת ולא בגלל סיבות  אחרות.

שורה תחתונה

במידה ואתם נמצאים במצב בעייתי מול המעסיק שלכם, מומלץ מאוד לפנות לייעוץ משפטי ולהיעזר בעורך דין המתמחה בפיצויי פיטורים או עו"ד דיני עבודה. לפני שאתם בוחרים עורך דין, קראו המלצות על עורכי דין בתחום, בדקו כמה שנות ניסיון יש להם בייצוג מקרים כמו, זכויות עובדים בפירוק חברהפיצויים לעובדים בפירוק חברה ופשיטת רגל, פיצויים לעובדים בעקבות משבר הקורונה וכו'.