מהן זכויות העובד בעת התפטרות ממקום העבודה?

אף על פי שעבודה כשכיר אינה בגדר חתונה קתולית בין העובד למעסיק, לא בכל נסיבות רשאי העובד להתפטר על דעת עצמו. החוק מגדיר מספר מקרים בהם התפטרות העובד הנה מוצדקת, אך בפעמים אחרות הוא עלול לדחות את זכויות העובד בעת התפטרות, מה שעלול להשאיר את העובד קירח ומחוסר עבודה.

באילו מקרים יש לכבד את זכויות העובד בעת התפטרות?

• כשעובד מתפטר לאחר גיל הפרישה
  • כשעובד נאלץ להתפטר עקב בריאות לקויה שלו או של בן משפחה
  • כשעובד מתפטר לצורך טיפול בילד
  • כשעובד מתפטר עקב מעבר דירה
  • כשעובד מתפטר עקב הרעה בתנאי ההעסקה שלו, כולל חילופי מעסיקים שהובילו להרעה מוחשית בתנאי העבודה או התעמרות בעבודה מצד המעסיק או המנהל הישיר
  • כשעובדת מתפטרת עקב שהיה במעון לנשים
  • כשעובד מתפטר עקב גיוס לצה"ל, לשב"ס או למשטרה
  • כשעובד מתפטר עקב התנדבות לשירות לאומי- אזרחי או התנדבות למטרה ציבורית – לאומית

אילו זכויות עומדות לרשות העובד המתפטר?

• חופשה על חשבון ימי החופש שהעובד צבר – העובד רשאי לנצל את ימי החופשה שלו במהלך תקופת ההודעה המוקדמת בהסכמתו של המעסיק.
  • פדיון ימי חופשה – העובד זכאי לפדות את ימי החופשה שצבר במשך תקופת העסקתו.
  • שכר ותנאים סוציאליים מלאים – העובד זכאי לקבל את כל זכויות העובד וההטבות להן היה זכאי במהלך תקופת העסקתו, כולל הפרשות לביטוח הפנסיה, צבירת ימי מחלה וחופשה וכו'.
  • שכר ללא תנאים סוציאליים- במידה והמעסיק החליט שאין צורך בהמשך עבודתו של העובד, העובד זכאי לקבל שכר מלא עבור כל תקופת ההודעה המוקדמת ללא התנאים הסוציאליים.
  • פדיון ימי הבראה- במידה והעובד עבד יותר משנה במקום העבודה, הוא זכאי לקבל את כל דמי ההבראה המגיעים לו על פי חוק. את דמי ההבראה ניתן לתבוע רטרואקטיבית עד 7 שנים אחורה.
  • פדיון ימי מחלה- העובד רשאי לקבל את דמי המחלה רק במידה ויש הסכם שמאשר זאת.
  • מענק פרישה- במידה וקיים הסכם עבודה שקובע שלעובד מגיע מענק פרישה בעת סיום יחסי עובד מעביד, יהיה זכאי לקבלו גם עקב התפטרות מיוזמתו.
זכויות העובד בעת התפטרות ממקום העבודה

אילו מסמכים מחויב המעסיק לתת לעובד?

כחלק מזכויות העובד בעת התפטרות, מחויב המעסיק למסור לו את המסמכים הבאים על מנת שיוכל לממש את כל זכויותיו, כולל קבלת דמי אבטלה, כספי הפיצויים ועוד:

• מכתב אישור סיום העסקה- המעסיק מחויב למסור את המכתב לא יאוחר מ- 14 יום מסיום העסקת העובד או לא יאוחר מ- 7 ימים ממועד דרישתו של העובד (המוקדם מביניהם), ובו יצוינו תקופת העסקתו של העובד. המכתב יסייע לעובד לממש זכויותיו לדמי אבטלה בלשכת התעסוקה.
  • מכתב שחרור כספים מקופות גמל, ביטוח פנסיוני וקרן השתלמות- המכתב יאפשר לעובד לקבל את כספי הפיצויים המגיעים לו, שהופקדו בקופות הגמל ובביטוח הפנסיוני.
  • טופס 106- הטופס מפרט את כל התשלומים והניכויים שנוכו משכר העובד במשך השנה.

פיצויי פיטורים

עובד שהתפטרותו מוצדקת וחוקית, בהתאם לאחת הסיבות שצוינו לעיל, זכאי לקבל את כספי הפיצויים בתנאי שהשלים שנת עבודה אצל אותו מעסיק או באותו מקום עבודה. מועד תשלום פיצויי פיטורים לא יאוחר מ- 14 יום מרגע הפסקת יחסי עובד מעביד, אך במקרים בהם הופקדו כספים בקופות גמל או בביטוח הפנסיוני, החלק היחסי של הפיצויים שהופקד בהם עלול להתעכב מעט מסיבות בירוקרטיות.

סכום פיצויי הפיטורים מחושב על פי שכרו האחרון של העובד כפול מספר שנות העסקתו, אך במידה ושכרו של העובד או היקף משרתו השתנו במהלך השנה האחרונה בה הועסק, עשוי גם סכום הפיצויים להשתנות.