facebook image

חוק להגנת המלצר

האם לאחרונה ישבתם במסעדה ושמעתם פתאום כוס של נשברת, זה אולי נשמע נחמד ואפילו צועקים מזל טוב! אך התופעה המוכרת במסעדות וברים כואבת בכיסם של המלצרים. האמת שזה יכול להיות מובן שיש כלים שנשברים אם יש פעילות רבה במסעדה הכוללת הגשת מנות בפרק זמן קצר ולעיתים בגלל חוסר תשומת לב כוס מחליקה או צלחת מתנפצת לרסיסים. אם זה היה קורה בבית הייתם מעבירים את זה לסדר היום אך המסעדות מסתבר עוברות על זה בשקט וכל כלי שהמלצרים שוברים הם משלמים על כך מכיסם הפרטי. נשמע הזוי ולא ברור. תתפלאו.

האם זה היה קיים תמיד?

עד היום כל מלצר שהיה שובר כלי היה מפצה את בעל המסעדה.

בדיוק כך.

המלצר היה מפצה את המעסיק שלו בהורדה מהמשכורת שלו.

כלומר אחרי ששנים מלצרים עבדו על טיפים בלבד כאשר לא שילמו להם אפילו שכר המינימום הנדרש על פי חוק, עכשיו גם המעסיק דורש לפצות אותו על כלים שנשברו בשל תאונות במקום העבודה. אתם יכולים לחשוב מה קורה אם מגש ועליו כוסות יין וצלחות מתרסק בשנייה על הרצפה? המלצר מפסיד 50 ואפילו מאה שקל בגלל שהוא לא היה זהיר מספיק.

מה המלצרים מספרים?

רונית, שם בדוי, היא מלצרית באחד מבתי הקפה בחיפה. היא אומרת שבימי שישי בצהריים המקום מפוצץ. "אותו יום שישי כאשר הגשתי אוכל למספר לקוחות, מישהו הזיז את הכסא ובלי ששמתי לב אבדתי שיווי משקל והצלחות נפלו על הרצפה. אחראית המשמרת התעצבנה וכעסה עליי. אני לא הבנתי מה הסיפור הרי זה לא היה לגמרי באשמתי. אלא זאת הייתה תאונה. " רונית מספרת כי היא קיבלה עונש. " כן, באותו יום אחרי שכולם הלכו הבייתה נתנו לי משימות ניקיון ואמרו שלא משלמים לי על זה. ביררתי על זה ומסתבר כי התופעה זאת קיימת בעוד מקומות."

רונית לא לבד, גל גם מספר סיפור דומה. בניגוד לרונית הוא קיבל את העונש בקנס גבוה במשכורת. "אני סטודנט ואני עובד בעיקר ערבים. עבדתי בפאב ערב שישי וזה היה זמן קצר אחרי ההתלמדות שלי. בוא נשים בצד את העובדה שהם לא הסכימו לשלם לי על השבועיים של ההתלמדות. אחרי שהתחלתי לעבוד וזה היה הערב הראשון שעבדתי מאחורי הבר, נפלו לי בקבוק יין, מספר כוסות וצלחות על הרצפה. זה היה די מבאס אבל זאת הייתה תאונה. הבעלים הגיע אלי עצבני, אמר לי שאני גם מפוטר וגם שהוא מוריד מהמשכורת את כל הכלים שנשברו כולל וויסקי יקר שנשבר."

תשלום על שבירת כלים זה לא חוקי

האירועים שעליהם אתם קוראים כאן מתרחשים בכל יום במסעדות בישראל. עו"ד אורנה שמריהו המומחית לדיני עבודה מציינת כי :" מלצרים הם חבר'ה צעירים אשר לא מודעים מספיק לזכויות שלהם. בשל חשש שיפטרו אותם או תחושת אשם על זה שהם שברו כלים הם מסכימים שיורידו להם את זה מהשכר למרות שהדבר לא חוקי."

חוק להגנת המלצר יוצא לדרך

אחרי שנים שבהם מלצרים נוצלו על ידי המעסיקים יוצאת הצעת חוק חדשה אשר מובילה ח"כ נאוה בוקר.

הצעת החוק להגנת המלצר. החוק החדש מונע לנכות משכר העובדים תשלומים שונים כגון הקלדה שגויה, לקוח שברח בלי לשלם או בגלל רכוש שנפגע בחנות כולל שבירת כלים. ח"כ בוקר מציינת כי העובדים במלצרות מקבלים שכר נמוך מאוד, לא הגיוני שמנכים מהשכר הזה גם תאונות או תקלות שמתרחשות במסעדות."

חשוב שתדעו כי גם אם אתם עובדים בענף המסעדות, המעסיקים מחויבים לשלם לכם על פי חוק, שכר מינימום ולא תשלום על בסיס טיפים, המעסיק מחויב לשלם הפרשות לפיצויים ופנסיה והוא לא יכול לחייב אתכם על כלים שנשברו או על לקוח שברח בלי לשלם.

אם יש לכם בעיה מול המעסיק שלכם ואתם מחפשים עורך דין דיני עבודה, אתם מוזמנים לפנות בכל נושא של זכויות העובד או דיני עבודה לעו"ד אורנה שמריהו.

0 / 5. 0

שיתוף:
דילוג לתוכן