זכויות העובד במשרה מלאה לעומת חצי משרה

חוק שעות העבודה והמנוחה קובע, שיום עבודה לא עולה על 8 שעות, שבוע עבודה לא עולה על 42 שעות, ושסך השעות החודשיות, שעובד במשרה מלאה נידרש לעבוד לא יעלה על 186 שעות סך הכל. פרט לשעות העבודה, מוגדרים בחוק כל זכויות העובד במשרה מלאה. נפרט את העיקריות והחשובות שבהן במאמר, ונבדיל ביניהן לבין זכויות העובד בחצי משרה.

בבסדלים בין זכויות העובד במשרה מלאה למשרה חלקית

מה מבדיל את המשרה החלקית מהמשרה המלאה?

משרה חלקית מוגדרת כמשרה, שבה העובד מועסק במקום עבודה בהיקף משרה נמוך יותר ממה שנקבע כהיקף מלא. לדוגמה, במקום עבודה בו נהוג לעבוד 8 שעות מידי יום 5 ימים בשבוע, משרה חלקית תיחשב לפחות שעות עבודה ביום או פחות ימי עבודה בשבוע.

מהן הזכויות שמגיעות לעובד במשרה חלקית, ובמה הן שונות מזכויות העובד במשרה מלאה?

מרבית הזכויות של העובדים במשרה חלקית זהים לאלו של העובדים במשרה מלאה, אלא שהן נגזרות באופן יחסי מהיקף המשרה, כך לדוגמה, ימי החופשה, ימי ההבראה וימי המחלה של העובד נגזרים באופן יחסי מכמות הימים או השעות שהוא מועסק.

ימי חופשה לעובד במשרה מלאה

עובד במשרה מלאה, שמועסק 5 ימים בשבוע, זכאי ל – 12 ימי חופשה בשנה, לא כולל שבתות, במשך 5 השנים הראשונות. בשנה השישית הוא זכאי ליום נוסף. אם העובד מועסק 6 ימים בשבוע, הוא זכאי ל – 14 ימי חופשה מידי שנה במשך 5 השנים הראשונות, ו – 16 ימי חופשה בשנה השישית.

העובד רשאי לנצל את ימי החופשה בהודעה מראש ובהסכמת המעסיק או במסגרת חופשה שנתית שנקבעת על ידי המעסיק. בתום יחסי עובד ומעביד הוא רשאי לפדות תשלום בגין ימים שלא נוצלו.

כנגד אישור רפואי, זכויות העובד במשרה מלאה מאפשרות לו לצבור 1.5 ימי מחלה מידי חודש, סך הכל 18 ימי מחלה בשנה. כל עובד רשאי לצבור עד 90 ימי מחלה, ולנצל אותם גם בעת מחלת בן/ בת הזוג (עד 6 ימי מחלה), בעת מחלת הורה של העובד או של בן/ בת הזוג, שמלאו לו למעלה מ – 65 שנה (עד 6 ימי מחלה), בעת מחלת ילד עד גיל 16 (עד 8 ימי מחלה) ובעת לידה של בת הזוג (עד 7 ימי מחלה).

דמי הבראה לעובד במשרה מלאה

עובד שהשלים שנת עבודה זכאי לקבל גם דמי הבראה, שתעריפם עומד על 378 ש"ח ליום. בשנה הראשונה זכאי העובד לקבל 5 ימי הבראה, בשנה השנייה והשלישית הוא זכאי לקבל 6 ימי הבראה, ומהשנה הרביעית עד השנה העשירית הוא זכאי לקבל 7 ימי הבראה.

למרבה הצער, הפגיעה בעובדים במשרה חלקית מגיע מהדלת האחורית. נמצא סטטיסטית, שלעובדים בחצי משרה או במשרה חלקית, קשה יותר לקבל קידום ולעלות בסולם ההיררכי של הארגון או של החברה בה הוא מועסק. כמו כן, השכר נמוך יותר והאפשרויות לעלייה בשכר קטנות יותר עבור מי שעובד במשרה חלקית או בחצי משרה, ובמרבית המקרים הוותק לא משחק תפקיד.

מתקבל הרושם, שזכויות העובד במשרה חלקית אמנם מעניקות לו במרבית המקרים את אותן הזכויות של העובד במשרה מלאה, אך שוויון ההזדמנויות נפגע, ולא באופן יחסי.

אם אתם חשים שזכויותיכם נפגעות או שאינכם מקבלים את מלוא ההזדמנויות שמגיעות לכם ביחס לעובדים האחרים בארגון או בחברה שבה אתם מועסקים, פנו בהקדם לעורך דין דיני עבודה, שמתמחה בהעסקת נוער או מבוגרים, ויוכל לסייע לכם למצות את כל זכויותיכם בהקדם, ומבלי לפגוע במעמדכם בסביבת העבודה.

3.7 / 5. 3