מהן זכויות העובד בפיטורין, ומי זכאי להן

לאף אחד לא כיף לקבל את הבשורה שמפטרים אותו, אך אם זה קרה לכם, חשוב שתדעו, שהחוק בישראל בא לגבות אתכם במגוון דרכים ולהקל עליכם להסתגל לשינוי ולהתכונן לתקופה שמאופיינת יותר מכל בחוסר וודאות. על זכויות העובד בפיטורין בשורות הבאות.

זכויות העובד בפיטורין – מי זכאי להן?

כל עובד שפוטר ממקום עבודתו, כולל עובדים זרים, עובדים לא חוקיים וכדו'.

עובד שפוטר מחוסר ברירה ונחשב בחזקת מתפטר (בשל מחלה שלו או של בן משפחה מדרגה ראשונה, בשל מעבר דירה, לצורך טיפול בילד, בשל יחס פוגעני או משפיל או בשל הרעת תנאי ההעסקה של העובד).

עובדת במעמד פיטורין

זכות העובד לשימוע לפני פיטוריו

לפני שמפטרים עובדים, מחויבים המעסיקים לערוך שימוע. השימוע הוא מצד אחד ההזדמנות של המעסיק לשטוח את טענותיו בפני העובד, שבגינן הוא מעוניין לפטר אותו, ומצד שני הוא ההזדמנות של העובד לשטוח את טענותיו במטרה למנוע את פיטוריו, או במילים אחרות, לשכנע את המעסיק שזה לא מהלך נכון עבורו.

במסגרת השימוע מחויב המעסיק לפעול בהתאם לכללים הבאים:

• לזמן את העובד בהודעה מוקדמת לשימוע ולתת לו זמן סביר להתכונן.
  • לפרט במסגרת השימוע את נימוקיו להפסקת עבודתו.

• להעניק לעובד הזדמנות אמתית לשכנעו לסגת מהחלטתו.

חשוב לדעת, שלעובד יש את הזכות להיות מיוצג על ידי עורך דין דיני עבודה שיסייע לו לשטוח טענותיו בצורה רהוטה ומקצועית. כמו כן, אי עמידה בכללים הללו הופכת את הפיטורים ללא חוקיים, ובתביעה על פיטורים שכאלו בית הדין קובע תשלום פיצויים לטובת העובד שפוטר.

אם נהיה כנים, במרבית המקרים, אם כי לא בכולם, הניסיון של העובד לשכנע את המעסיק לא ממש צולחים. אך לשימוע הזה מטרה נוספת, הוא נועד לתת לעובד זמן של חסד כדי להכין את הקרקע לקראת תקופת האבטלה.

באם הוחלט לפטר את העובד, מחויב המעסיק לתת לו מכתב פיטורים בהתראה של 14 יום מראש לפני מועד הפסקת עובד מעביד.

היכנס לגלות מה מגיע לך לקבל במידה והמעסיק נתן לך מכתב פיטורים ללא שימוע.

זכות העובד לקבל פיצויי פיטורים

אם העובד הועסק באותו מקום עבודה או אצל אותו המעסיק למעלה מ – 12 חודשים, הוא זכאי לקבל פיצויי פיטורים. במקרים בהם קיים חשד לפיטורי העובד במטרה לחסוך את תשלום פיצויי הפיטורים, בית הדין לענייני עבודה יפסוק לטובת העובד, וישולמו לו פיצויי פיטורים.

אך מצד שני, אם העובד נקט בפעולות שהובילו לפיטוריו, רשאי בית הדין לפסוק לטובת המעסיק, ולעובד לא ישולמו פיצויי פיטורים כלל.

זכות העובד לפדות ימי הבראה, חופשה וחג

במהלך עבודתו רשאי העובד לצבור ימי חופשה והוא זכאי לקבל תשלום עבור ימי חג וימי הבראה. את כל הזכויות הללו הוא זכאי לממש במסגרת תלוש השכר האחרון שיקבל מהמעסיק.

זכות העובד לדמי אבטלה

עובד שפוטר זכאי לחתום בלשכת העבודה ולקבל דמי אבטלה במשך תקופה, שנקבעת בהתאם לוותק שצבר במקום עבודתו לפני שפוטר. כמו כן, משך האבטלה משתנה גם בהסתמך על קריטריונים נוספים כגון גיל העובד והיתר מיוחד.

לסיכום,

מדינת ישראל מעמידה לצד העובדים בישראל את זכויות העובד, שנועדו להגן עליו ולהקל עליו לעבור תקופה לא פשוטה.

מעסיק שלא מעניק לעובד המפוטר את מלוא הזכויות שמגיעות לו עובר על החוק וצפוי לקנסות גבוהים.

רוצים לבדוק מהם זכויותיכם?

משרדנו מתמחה בייצוג עובדים ובמימוש הזכויות שלהם בדרך המהירה, המקצועית והיסודית ביותר. נשמח לייעץ לכם ולייצג אתכם, כדי שתקבלו את כל מה שמגיע לכם על פי חוק. זו המומחיות שלנו.