כמה ימי מחלה מגיע לעובד

בין זכויותיהם של עובדים ניתן למצוא את ימי המחלה. לכל אדם יש ימים או תקופות שבהם הוא איננו נמצא על קו הבריאות ולכן נבצר ממנו להגיע לעבודתו כרגיל. חוק דמי מחלה, תשל"ו-1976 מבטיח כי אותו עובד יקבל דמי מחלה בעד הימים שהחסיר, תוך תלות והתחשבות במספר הימים שהחסיר ברצף ובאותו חודש בכלל, כמו גם בהמצאת תעודת חולה של העובד מהרופא הרלוונטי.

המאמר הבא ידבר על דרך הקביעה של כמה ימי המחלה מגיע לעובד, אופן החישוב של דמי המחלה, על המקרים שבהם, אף אם היה חולה, העובד לא יהיה זכאי לדמי מחלה ועוד.

איך נקבע כמה ימי מחלה מגיע לעובד?

ישנם שני מקורות משפטיים לקביעת אופן החישוב של כמה ימי מחלה מגיע לעובד: חוק דמי מחלה והסכמים קיבוציים. המקור העיקרי הראשון הוא חוק דמי מחלה. חוק דמי מחלה קובע שאופן החישוב של כמה ימי מחלה מגיע לאופן יתקיים כך: העובד זכאי ליום וחצי של ימי מחלה בעד כל חודש עבודה באופן מצטבר, אך לא למעלה מתשעים ימי מחלה בסך הכל.

המקור השני הוא הסכמים קיבוציים, כלומר, הסכמי עבודה שונים שמעניקים זכויות שונות מאלו הכתובות בחוק. כפי שקובע חוק דמי מחלה, הסכם קיבוצי המקנה זכויות נרחבות יותר מאלו שמקנה החוק, יקבל עדיפות ויהיה הפרמטר באמצעותו יחושבו ימי המחלה ובהתאם, דמי המחלה.

כיצד מחושבים דמי המחלה?

כדי לדעת כיצד יחושב בתוך תקופת מחלה תשלום, ראשית יש להבחין בין "עובד במשכורת" לבין "עובד בשכר". עובד במשכורת הוא עובד שמשכורתו משתלמת על בסיס חודשי או תקופה ארוכה יותר; עובד בשכר הוא עובד שמשכורתו משתלמת על בסיס שעתי או יומי, או על בסיס אחר שאיננו עבודה במשכורת כהגדרתה בחוק.

על פי חוק דמי מחלה, ביום הראשון של המחלה לא יינתנו דמי מחלה; ביום השני וביום השלישי למחלה, יינתנו דמי מחלה בשווי מחצית השכר של העובד; ומהיום הרביעי ואילך למחלה, יקבל העובד דמי מחלה השווים בסכומם לשכרו הרגיל של העובד. ככל שמדובר בעובד במשכורת, בחישוב דמי המחלה יובאו בחשבון שכרו הבסיסי של העובד, הותק וכן תוספות שונות המנויות בסעיף 6 לחוק. ככל שמדובר בעובד בשכר, שווים של דמי מחלתו יחושב לפי התוצרת שהפיק בשלושת החודשים שקדמו למחלה.

מקרים שבהם העובד איננו זכאי לימי מחלה

ישנם שלושה מקרים עיקריים שבהם לא יהיה זכאי העובד לימי מחלה ובהתאם, לדמי מחלה:

המקרה הראשון הוא המקרה שבו ביטח המעסיק את העובדים בביטוח של דמי-מחלה, כאמור בסעיף 8 לחוק. המקרה השני הוא מקרה שבו העובד החולה עבד, בזמן מחלתו, במקום עבודה אחר. במקרה כזה, העובד לא זכאי לדמי המחלה. המקרה השלישי הוא מקרה שבו העובד החולה עובד במשמרות ויום מחלתו היה ביום שבו לא נקבעה לו משמרת. גם במקרה כזה לא יהיה זכאי העובד לדמי מחלה בעד הימים בהם היה חולה.

משרד עורכי הדין של עו"ד אורנה שמריהו הוא משרד המתמחה בדיני עבודה. עו"ד שמריהו חותרת למיצוי זכויותיהם הן של מעסיקים והן של עובדים כששנים רבות של ניסיון, הן במגזר הפרטי הן במגזר הציבורי, באמתחתה. המשרד מעניק ליווי משפטי בשלל הנושאים שכולל משפט העבודה: זכויות עובדים ומעסיקים, הסכמי עבודה, יישובי סכסוכים ועוד. תחום דיני העבודה הוא תחום שעשוי להיות רגיש עבור שני הצדדים, העובד והמעסיק, בשל מערכת היחסים הצמודה והיומיומית: גם בגזרה זו מעניק המשרד שירות מיטבי ואופטימאלי. אם אינכם יודעים כמה ימי מחלה מגיע לעובד או שנפגעה זכותכם לימי מחלה, פנו למשרד של עו"ד אורנה שמריהו ותזכו ליחס המקצועי והאדיב הטוב ביותר.