כל מה שצריך וכדאי לדעת על חופשה ללא תשלום בתקופת הקורונה

בעקבות משבר הקורונה, מאות אלפי עובדים איבדו את מקום עבודתם. חלקם מצאו עצמם מתמודדים עם פיטורים ממקום העבודה ואילו אחרים מצאו את עצמם ללא עבודה ובחופשה ללא תשלום.

בהתאם למצב, חשוב לדעת ולהכיר מהם הזכויות והחובות של כל עובד שנקלע לאחד המצבים שתוארו לעיל.

חופשה ללא תשלום – מה זה אומר והאם העובד עדיין נחשב לעובד מן המניין?
במצב כזה, אין הפסקה של יחסי עבודה. למעשה, מדובר על השעיה של חוזה העבודה.

האם אפשר שלא להסכים לצאת לחופשה ללא תשלום?

במידה והמעסיק יזם החלטה לגבי חופשה ללא תשלום, גם אם מדובר על נסיבות שהובילו לסגירת מקום העבודה, אז העובד צריך לתת את הסכמתו. הוא לא מחויב לקבל את ההחלטה לצאת לחל"ת ועל כן, על פי החוק, הוא רשאי להתפטר בדין מפוטר. במסגרת זו, הוא גם יקבל את פיצויי הפיטורים המלאים המגיעים לו.

חופשה ללא תשלום בזמן הריון – מה החוק אומר על זה?

אחת מבין הקבוצות המוגנות בחוק היא נשים בהריון. אם השלימו שישה חודשי עבודה במקום העבודה, הרי שהמעסיק צריך לקבל היתר ממשרד העבודה והרווחה. בהתאם להיתר, לא יפגעו תנאי העבודה.

דמי אבטלה בתקופת החל"ת

על מנת להיות זכאים לדמי אבטלה, יש להשלים וותק נדרש על פי החוק. יש לקחת בחשבון שבמקרים בהם תקופת החל"ת היא למעלה מ-30 יום, אז יהיו גם תנאי זכאות לדמי אבטלה על פי הוראות המוסד לביטוח לאומי.

עובד שנשלח לחופשה ללא תשלום בתקופת הקורונה

ימי חופשה בתשלום במקום חל"ת

אם העובד סיכם עם המעסיק שלו שימי החל"ת יהיה על חשבון ימי החופשה שלו, אז הדבר אפשרי ואף מהווה יתרון שכן העובד יקבל שכר מלא. מה שכן, יש גם חיסרון בולט שכן אם ינוצלו ימי חופשה, הרי במצב של פיטורים או התפטרות, העובד לא יוכל לפדות ימי חופשה.

שימוע לפני יציאה לחל"ת

כאן הדעות הן חלוקות ולא חד משמעיות. מצד אחד, מדובר על הרעה בתנאי העבודה ועל כן יש חובה לקיים שימוע ואילו מצד שני, אולי ניתן לראות חל"ת כסוג של הטבה מול מצב של פיטורים. בגדול, במרבית המקרים, ניתן לראות שכאשר עובדים הוצאו לחל"ת, הדבר לא היה מלווה כלל בהליך שימוע.

האם מעסיק יכול להפחית משכר העובדים או לצמצם את היקף משרתם?

בגלל מגפת הקורונה, אפשר להרע את תנאי העובדים וכל זאת באופן זמני ועד שהמגפה תסתיים. מה שכן, במידה והעובד לא מסכים, הוא בהחלט יכול להתפטר ולקבל פיצויי פיטורים מהמעסיק. כמו כן, לאחר הפיטורים שלו, יש לו גם זכויות בסיסיות בהן, פדיון חופשה, שחרור קרן פנסיה, קצבת הבראה וזכויות נוספות על פי הסכם העבודה.

לקריאת נוספת ומעמיקה בנושא זכויות העובד, לחצו כאן.

צריכים ייעוץ משפטי?

מומלץ לפנות לאיש או אשת מקצוע שיש להם ניסיון וידע בתחום דיני עבודה וכמו כן שהינם מובילים בתחום. אחת מהן היא עו"ד דיני עבודה אורנה שמריהו.

תחום התמחותה כולל זכויות עובד ומעסיק, חובות, יחסי עובד ומעביד, פיטוריי עובדים וכו'. פנו עוד היום וקבלו יחס אישי ושירות מקצועי.