facebook image

תוהים האם כדאי להעסיק נוער עברייני? קבלו כמה נקודות למחשבה

הרתיעה מלהעסיק עובדים צעירים וחסרי ניסיון עלולה להפוך לפספוס אדיר עבור מנהלים, המסרבים לראות את מה שנמצא מעבר לגיל שכתוב בתעודת הזהות.

כשמדובר בנוער עברייני זה הופך מורכב יותר, במיוחד כאשר האתגרים של ניהול קטינים ובקיאות בזכויות העובד שלהם, פוגשים את הרקע הבעייתי של אותם העובדים.

כלים ניהוליים וכן התמצאות בכל מה שאומר החוק באשר להעסקת צעירים, הם המפתח להשתלבות נהדרת של עובדים כאלו במקומות עבודה, במקביל לשיקום אפשרי שלהם והפיכתם למובילים לשינוי בין בני גילם בעלי רקע דומה.

על האתגרים בניהול בני נוער כחלק מצוות עובדים בעסק

ניהול טוב של צוות, משמעותו לדעת להשתמש בחוזקות של כל אחד מבין העובדים ולהפוך אותן למנוע לצמיחה.

בערים בהן קיימת עבריינות נוער בהיקף נרחב, ניתן למצוא לא מעט צעירים עם רקע של פשיעה, המבקשים להשתלב במקומות עבודה – אך נתקלים בחומה בצורה. קשה למנהלים שאין להם בקיאות בדיני העבודה ובחוקים הנוגעים להעסקת קטינים, לקבל עובדים כה צעירים כחלק מהצוות שלהם, במיוחד כאשר הם "מועדים לפורענות" בשל עברם.

הבנה מעמיקה בנוגע להעסקת נוער והענקת זכויות על פי החוק, יכולה לעשות סדר וללמד בעלי עסקים כיצד אפשר לנהל צעירים בצורה מיטבית, לא משנה מאיזה רקע הגיעו, תוך מתן הזדמנות לכולם במידה שווה ומתוך רצון להקנות להם הרגלי עבודה טובים, שיסייעו להם גם בחייהם הבוגרים.

אילו זכויות ייחודיות מגיעות לעובדים מתחת לגיל 18?

החוק הישראלי מחייב מנהלים לדאוג לתנאים מסוימים עבור כל עובד, לרבות צעירים שנחשבים לקטינים עדיין וגם אם יש להם לא מעט "שדים" בעברם. המטרה של הסדרת עבודת הנוער בחוק, היא לשמור על בריאותם של העובדים בכל גיל, על זכותם לקבל מנוחה במועד ושכר הוגן שהמינימום שלו קבוע גם הוא בחוק. עוד על זכויות עובדים.

ייתכן שנערים עם עבר בעייתי שאינם מורגלים בסדר יום ומעוניינים לעבוד בכל שעה תמורת כל סכום – העיקר שתהיה להם פרנסה – לא יקבלו בתחילה בהבנה את המחויבות הנדרשת מהם, לעבוד אך ורק בשעות שמאפשר להם המנהל.

ההגבלה הזו היא חלק בלתי נפרד מתנאי ההעסקה של צעירים כפי שהם קבועים בדיני עבודה, כאשר בסופו של דבר – הרעיון הוא להגן על העובדים בצורה אופטימלית במקום עבודתם ואפילו אם מדובר בתפקיד זוטר כמו מנקה שולחנות או קופאי במסעדת מזון מהיר.

מדוע לא מומלץ לפסול מראש נוער עברייני ככוח עבודה יעיל?

ניתן לקרוא מדי פעם בעיתונות על מקרים נהדרים של שילוב מיטבי בין בני נוער בעלי רקע אישי קשה ומאתגר, לבין בעלי עסקים שלקחו אותם תחת חסותם והעניקו להם הזדמנות חדשה בחיים.

מקרים כאלה הם דוגמה טובה לאופן שבו החוק להעסקת בני נוער מגן על צעירים הבוחרים לצאת לעבודה, תוך שהוא מאפשר למנהלים שלהם לקבל תמורה מלאה בעד השכר המשולם להם.

0 / 5. 0

שיתוף:
דילוג לתוכן