facebook image

אפליית נשים בשוק העבודה

בארץ, כמו במדינות רבות אחרות, עדיין ישנה מציאות לא רצויה של אפליית נשים בשוק העבודה.  נשים מתמודדות עם אתגרים ייחודיים בשוק העבודה ביחס לגברים, למרות שחלה התקדמות משמעותית לקראת שוויון. אפליה עדיין משפיעה על השתתפותן של נשים בכוח העבודה, סוגי תפקידים ושכר.

מאמר זה מתייחס לשורה של אתגרים, אך גם מזכיר כמה מהצעדים החיוביים שנעשו בתחום הזה. עדיין יש מה לעשות לגבי נושאים שונים, למשל בתחומים מרכזיים כגון פערי שכר, אפליה מתמשכת, ניצול מרות וזכויות נשים בהיריון.

אפליית נשים – פערי שכר בין גברים לנשים

אחד הדברים המטרידים ביותר בנושא של אפליית נשים בשוק העבודה הוא פערי השכר. למרות השיפור לאורך השנים, עדיין קיים בארץ פער משמעותי בשכר של גברים לעומת נשים. נתונים שפורסמו לפני מספר שנים מגלים כי הפער עמד על קצת יותר מאשר עשרים אחזים לטובת גברים, אצל המועסקים והמועסקות שעובדים במשרה מלאה. פער זה מושפע ממספר גורמים, כמו למשל  הבדלים בשעות העבודה, סוגי מקצועות ומשלחי היד. כלומר הפער איננו זהה ואחיד בכל הענפים והמקצועות. 

ככלל, נשים לרוב עובדות בתפקידים שדורשים פחות שעות והן עובדות יותר בענפים ומקצועות שמאופיינים בשכר נמוך יותר ביחס למקצועות יוקרתיים ורווחיים. במקביל, לאורך השנים ניתן לראות שיש השפעה של החקיקה בתיקון אפליית נשים בשוק העבודה.

החוק מצליח ליצור תיקון מסוים אם כי רחוק מלהיות מלא. למשל, עורך דין דיני עבודה מזכיר את התיקון לחוק שעוסק בשכר שווה לעובד ולעובדת. תיקון זה לחוק מחייב חברות המעסיקות יותר מ-518 עובדים לדווח בצורה רשמית ובדוח מפורט, על פערי שכר לפי מגדר. חוק זה מהווה צעד משמעותי להגברת השקיפות בנושא השכר ולעידוד שוויון בשכר.

אפליית נשים בשוק העבודה

צעדים להקטנת אפליה במקום העבודה

אפליית נשים בשוק העבודה היא נושא בולט ומדובר בארץ. על פי נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה, הרוב הגדול של תלונות על אפליה במקום העבודה בשנים האחרונות מגיע מצד נשים. התלונות עוסקות בין היתר באפליה של נשים בהיריון, אפליה של חד הוריות ואפליות אחרות הקשורות למגדר. 

לנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה יש סמכות לנקוט בצעדים משפטיים במקרים של אפליה על בסיס המגדר, הפליית נשים הרות ועוד. העלייה במודעות והעליה במספר התלונות הצליחו לשפר את הנושא של האכיפה ולהביא ליותר שיוויון בשוק העבודה. ארגוני שונים לקידום נשים ולקידום השוויון גם הם עוזרים בקידום זכויות נשים ובהשפעה על מדיניות.

זכויות נשים בהריון

נשים בהריון בישראל סובלות מצורה יותר בולטת של אפליית נשים בשוק העבודה. אפשר לראות זאת על פי המספר הגדול יחסית של תלונות המגיעות בעניין לנציבות תלונות הציבור. עם זאת, החוק  מעניק הגנות לעובדות בהריון, למשל הזכות לחופשת לידה והגנה מפני פיטורים בלתי הוגנים בזמן היריון.

פעולות של ארגונים ומומחים משפטיים ממשיכות לקדם את הנושא של זכויות נשים בהריון בשוק העבודה. עדין נדרשים צעדים נוספים לקידום סביבת עבודה תומכת ושוויונית.

התקדמות ואתגרים מתמשכים ומה צפוי בעתיד

המדינה ממשיכה לנקוט צעדים לקידום שוויון מגדרי ולהקטנת מספר המקרים של אפליה בעבודה. שינויי חקיקה והגברת המודעות הציבורית ממשיכים להוביל לכיוון טוב יותר. מעורבותה של החברה האזרחית, כלומר עמותות וארגונים חברתיים, צפויה לסייע להתקדמות זו.

למרות התקדמות ראויה לציון, יש בהחלט עוד הרבה מה לעשות. נדרשים צעדים לצמצום פערי השכר, למאבק באפליה במקומות העבודה. זה נכון שנשים בשוק העבודה נהנות מהישגים משמעותיים, אבל עדיין יש צורך בעוד צעדים עד לשוויון מלא ומניעת אפליה. העברת חוקים נוספים בשנים הקרובות יעזרו לקדם את מעמד האישה בשוק העבודה.

4.9 / 5. 45

שיתוף:
דילוג לתוכן