facebook image

שעון נוכחות עובדים

בעידן המודרני שבו אנחנו חיים יש הרבה מאוד שכלולים טכנולוגיים שנכנסים לכל תחום שקיים. אחד מהתחומים הללו זה כמובן שעון נוכחות לעובדים, כי באיזה משרד אנחנו יכולים לראות היום עובדים שמעבירים כרטיס נייר כמו בעבר אשר מודפסת עליו שעת ההגעה למשרד ושעת העזיבה? מעבר לכל השעונים הדיגיטליים, לא מזמן נכנסו גם שעונים ביומטריים לשימוש במשרדים, חברות וארגונים שונים ועוררו סערה גדולה.

חתימת נוכחות עם שעון נוכחות לעובדים

מצד אחד יש היגיון גדול בשימוש בשעונים ביומטריים כי בצורה כזאת עובד אחד לא יוכל לדווח דיווח שקר על נוכחותו של עובד אחר, אך מצד שני, זו חדירה חמורה לפרטיות העובד.

הפסיקה בתחום

בהתחלה שעון נוכחות לעובדים שמבוסס על המאגר הביומטרי נראה כמו משהו הגיוני ורוב העובדים פשוט קיבלו את המצב אך במרוצת הזמן החלו גם תלונות להגיע.

כדי להפעיל שעון נוכחות עובדים אשר עובד בהתאם לשיטה הביומטרית צריך את תביעות האצבע של העובדים, דבר שאח"כ מאפשר למעסיקים להגיע למידע רב ופרטי אודות העובדים.

לכן בסופו של דבר ואחרי לא מעט מאבקים, פסק בית הדין לענייני עבודה שאין מחויבות להחתים עובד בשעון נוכחות ביומטרי.

שעון נוכחות – יחסי אמון בין עובד ומעביד?

בסופו של דבר האמינות ההדדית בין העובד ובין המעביד היא הבסיס לעבודה משותפת לאורך שנים ולכן בהחלט לא בטוח שהשימוש בכלי כמו שעון נוכחות לעובדים בכלל נדרש.

מצד שני, הניסיון מוכיח שלא כל העובדים דוברי אמת וחלקים מהם מדווחים דיווחי שקר, דבר שמקשה על המעביד להיות בפיקוח אמיתי לגבי תשלום השכר ותשלום שעות נוספות למשל, מה שמוביל להבנה מדוע השימוש בשעון נוכחות נפוץ כל כך.

חשוב לדעת שבתחום של דיני עבודה אשר עוסק בזכויות העובדים ניתן לראות במפורש לא מעט חוקים הקשורים לחובת הדיווח ושעון הנכוחות, אם כי אין אפשרות להכריח את העובד לשימוש בשעון ביומטרי.

סיוע משפטי בנושא שעון נוכחות

במידה וגם אתם עובדים במקום עבודה כלשהו אשר עבר לעשות שימוש בשעון נוכחות ביומטרי, כדאי שתדעו: החוק לצדכם אם אתם חושבים לסרב לשימוש בשעון הזה.

חלק ממה שחובה על המעסיק שלכם להבין זה שאין לו שום זכות לפגוע בחופש שלכם לפרטיות ולכן הגישה למאגר הביומטרי זה לא משהו שאתם חייבים להסכים לו.

מצד שני, בפועל זה לא כל כך פשוט כי פעמים רבות רוב העובדים מסכימים ויוצא שרק עובד אחד מתוך רבים נשאר להילחם את מלחמת הכלל.

במקרים כאלה כדאי לדעת שבין אם מדובר על סוגיה כמו שעון נוכחות עובדים ובין אם מדובר על סוגיות אחרות, אתם לא באמת לבד. כל שעליכם לעשות הוא לפנות לעורכת דין שמכירה את התחום ומגיעה עם הרבה מאוד ידע והבנה, מה שיסייע לכם להתמודד נכונה מול המעסיק, החברה או הארגון. 

0 / 5. 0

שיתוף:
דילוג לתוכן