facebook image

זכויות נשים בעבודה

לנשים בישראל יש זכויות במקום העבודה, שעיקר מטרתן הוא להגן על העובדות ומבקשות התעסוקה ועל הזכות שלהם לשוויון הזדמנויות. למה כל כך חשוב לשמור על זכויות נשים במקום העבודה?

כי למרות הקדמה ולמרות השיפור במעמד האישה העידן המודרני והפוסט מודרני, נשים עדיין נחשבות לקבוצה מוחלשת במקום העבודה, כאשר עוד בשלבי ראיון העבודה הן נשאלות על תכניות הילודה שלהן ועל היכולת שלהן לעבוד אל מול המחויבויות שלהן כאימהות – דברים שגבר לא ישאל עליהם לעולם.

מעבר לכך, עדיין ישנו פער בין שכר הגברים לשכר הנשים, כאשר בפועל אין כל הצדקה לעניין. היבט נוסף שבו נשים סובלות במקום העבודה, הוא העניין המיני ורצון השליטה של הגברים בנשים, שגורמים להם לנצל את מצבן של הנשים שבדרך כלל עובדות תחת מרותם ובשל כל אלה, מוגדרות זכויות נשים במקום העבודה מאוד מדויקות בחוק עבודת נשים.

עובדת מאושרת המקבלת את מלוא זכויות נשים בעבודה

זכויות של נשים הרות בעבודה

נתחיל מהעובדה שעל פי החוק, חל איסור על מעסיקים לשאול בראיון העבודה מה תכניות הילודה של המועמדת – מה שלא מפריע למרביתם לעשות כן, מתוך דאגה לאינטרס שלהם.

כך נשים רבות מאבדות את הסיכוי להתקבל למקום העבודה או שלחלופין, מובלות על ידי המראיינים להבטחות שלא להיכנס להריון, מה שמהווה עבירה בוטה על הזכות לפרטיות הבסיסית של אישה כאדם ואזרח בישראל.

בתור עובדת הרה, חלה חובה על האישה להודיע למעסיק שלה על הריונה בחודש החמישי לכל המאוחר ואם היא אינה עושה כן, היא חשופה לפיטורין מוצדקים ואף לתביעה משפתית. מידע נוסף בנושא ניתן למצוא במאמר פיטורי עובדת בהריון.

אם הנך בהריון או מתכננת להיכנס להריון, בנוסף להכרת זכויות נשים בהריון, חשוב להכיר את כל זכויות העובדים באופן מלא, שכן יש סעיפים רבים לחוק שאולי אינך מכירה וחלק מהמעסיקים לא ימהרו לתת לך, אם לא תדרשי את אלה.

האם לאם פונדקאית יש זכויות בעבודה?

החוק בישראל קובע שמי שלוקחת חלק בהליך פונדקאות, המעוגן בחוק בישראל, כאם פונדקאית, זכאית אף היא לזכויות נשים במקום העבודה, לרבות איסור הפיטורין וחופשת הלידה לאחר הלידה.

בשורה התחתונה, ניתן לומר כי זכויותיהן של אימהות פונדקאיות בישראל הן זכות לחלוטין לזכויות של כל אישה הרה, כיוון שגם אם היילוד אינו שלה, הרי שנשיאתו ולידתו, אינם שונים מכל הריון ולידה אחרים.

הטרדות מיניות

מבחינת ההטרדות המיניות, המצב עדיין עגום למדי. למה?

כי בעוד שיש חקיקה מסודרת בעניין, בפועל מה שקורה זה שלא רק שנשים רבות ואפשר אפילו לומר רוב הנשים עוברות הטרדה מינית ברמה אחת או אחרת במקום העבודה, ברוב המקרים, הן אלה שמואשמות כשהן בוחרות לדווח על ההטרדה, כאשר בדרך כלל או שיבקשו מהן לשתוק או יעבירו אותם תפקיד (לרוב לתפקיד זוטר יותר) כדי שלא יעבדו ישירות תחת המטריד או שהן פשוט מפוטרות ממקום העבודה, כאשר הן מקבלות תירוץ כלשהו באשר ליכולתן המקצועיות.

מסיבות אלה, רובן המוחלט של הנשים המוטרדות במקום העבודה, לא ידווחו על כך כלל וחבל. חשוב מאוד שנשים ידעו כי האפשרות לעבוד במקום עבודה נקי מהטרדות מיניות היא לא חלק מזכויות עובדים אלא היא חובה מוסרית לסביבת עבודה תקינה.

0 / 5. 0

שיתוף:
דילוג לתוכן