facebook image

זכויות העובדת והעובד בטיפולי פוריות

היריון ולידה זה דבר נפלא, ילדים זו שמחה, אך לא אצל כולם הדבר מגיע בקלות. יש כאלה שעבורם הדרך היא ארוכה, קשה ומפותלת, רצופה באכזבות קשות המתנפצות שוב ושוב, גם לאחר ניסיונות של שנים. אלו נאלצים להתמודד עם טיפולי פוריות. זהו לא תענוג גדול ולעיתים הוא כרוך בתהליכים מייסרים וכואבים.

אם גם את עם בן זוגך עוברים טיפולים מן הסוג הזה, בדרך להיריון הנכסף, חשוב שתהיו מודעים לזכויות שלכם.

ימי מחלה בשל טיפול פוריות

לעיתים חוברים לקשיים הפיזיים והנפשיים הכרוכים בכל התהליך של טיפולי הפוריות, גם קשיים נוספים. אלו מעמידים במקרים רבים את מקור הפרנסה בסיכון.

למעשה קיים חוק המגן על עובדים אשר נאלצים להיעדר מהעבודה בגלל טיפולי פוריות, אך לא כולם מודעים לחוק הזה וכך אנחנו מוצאים כי אלו הופכים להיות קורבן נוח לפיטורים, או שהם סובלים מהרעה בתנאי ההעסקה, כאשר הם כלל לא מודעים כי למעשה החוק מעניק להם הגנה מפני ההרעות הללו.

זכויות העובדת בטיפולי פוריות

במה דברים אמורים?

חוק עבודת נשים זהו חוק שלמעשה מסדיר את הזכות לנצל את ימי המחלה ולהיעדר מהעבודה בזמן טיפולי פוריות. על פי חוק, היעדרות מהעבודה לצורך הטיפולים, נחשבת כהיעדרות מפאת מחלה.

יש להמציא אישור בכתב מהרופא המטפל המאשר כי אכן מדובר בטיפולי הפרייה המחייבים את ההיעדרות. אם זה לצורך קיום הטיפולים בפועל ואם זה לצורך מנוחה כדי לתמוך ולסייע בטיפול.

למעשה התקנות הדנות בעבודת נשים מסדירות את תנאי ההיעדרות ואת אורכה. התקנות מגדירות באופן ברור מה עונה על ההגדרה של 'סידרת טיפולים' וכמה ימים נחשבים כמוכרים על פי חוק כימי מחלה אשר כל מטרתם היא טיפולי הפריה.

אישה העוברת סדרה טיפולית ועובדת במקום עבודה אשר העבודה מתבצעת חמישה ימים בשבוע, תוכל להיעדר עד 16 ימים. כאשר מדובר במקום בו עובדים שישה ימים בשבוע, חופשת המחלה תוכל להתפרס עד 20 ימים.

התקנות מכירות בארבע סדרות טיפולים בשנה כהיעדרות המוכרת בחוק.

לעומת הנשים, אצל הגברים, ההיעדרות המוכרת לעומת זאת לא תעלה על 12 ימים בשנה.

נושא שיש לברר היטב…

בעניין זה עולות שאלות רבות. היות והחוק למעשה מכפיף את ימי ההיעדרות מחמת טיפולי פוריות ופריון, לזכות לימי מחלה, הרי שבמקרים רבים יש צורך בימי מחלה צבורים כדי לזכות בדמי מחלה עבורם.

מה תעשה אישה במקרה שאין לה מספיק ימי מחלה צבורים בכדי לכסות את ימי ההיעדרות? אזי ההיעדרות תנוכה מהשכר החודשי או מימי חופשה צבורים, תלוי בהסכמתו של המעסיק.

שאלה נוספת שעולה בעניין זה היא, האם בן הזוג שצריך לתמוך באשתו, ללוות אותה לטיפולים או אפילו לסעוד אותה יכול להיעדר מהעבודה כאשר הוא אינו עובר טיפול בעצמו? כמו כן האם ההיעדרות תוכל להיחשב כימי מחלה?

נושא זה מוזכר בחוק דמי מחלה (היעדרות בשל מחלת בן זוג), הוא מאפשר לבן הזוג לזקוף עד שישה ימי מחלה בשנה כדי לסעוד את אשתו. כמובן עם צירוף הצהרה חתומה ואישור רופא על כך שמצבה של האישה לא אפשר לה לבצע פעולות יומיום בסיסיות או אפילו לטפל בעצמה בזמן ההיעדרות.

החשיבות בפנייה אל עו"ד

למעשה כל הנושא של טיפולי פוריות וימי מחלה, זהו תחום צר המכיל הוראות חוק שונות ורבות. לפעמים הנושא מצריך פניה לעו"ד דיני עבודה בעל ידע רב וניסיון בתחום הספציפי. הוא מצריך התנסות בבתי הדין וגם בהליכים מול הממונה, (שהם אפילו חשובים יותר) עקב היותם בסיס לעילת התביעה.

אז אם גם אתם נפגעתם בעבודה, בתנאי ההעסקה או אפילו הגעתם לפיטורים, דעו כי אין להתייאש! העמידה הצודקת על הזכויות המגיעות לכם משתלמת לבסוף.

אז אל תוותרו על מה שמגיע לכם. פעלו נכון, באמצעות אנשי המקצוע הנכונים ותקבלו את כל מה שמגיע לכם לקבל!

0 / 5. 0

שיתוף:
דילוג לתוכן