מהן זכויות העובד ושעות נוספות בשכר שעתי ובשכר גלובלי

השעות הנוספות שנותן העובד מעלות סוגיות שונות, ורבים לא יודעים כיצד השעות הללו צריכות להיחשב. על זכויות העובד שעות נוספות הן עבור עובד בשכר שעתי והן עבור עובד בשכר גלובלי.

מאבקי עובדים רבים נולדו עקב סכסוך בינם לבין המעסיק סביב נושא זכויות העובד בכלל והשעות הנוספות בפרט. אף על פי שהחוק מבהיר במפורש מהן זכויות העובד ומה מחויב המעסיק לשלם לו, סוגי משרות שונות עשויות להעמיד את הנושא על סדר היום, ואף להוביל למחלוקות בין המעסיק לעובדיו.

עובד שעתי? חובת ההוכחה היא עליך!

עובד שעתי זכאי לקבל תשלום בגין שעות נוספות עבור כל שעה שבה לא היה חופשי לעשות כרצונו. לדוגמה, כאשר נהג אוטובוס שמלווה קבוצת נוסעים במשך כמה ימים, אינו יכול לעזוב את האתר בו הם מבקרים.

ההכרה בשעות נוספות של העובד השעתי נקבעת בהתאם לנסיבות המקרה ולא על פי הסכם העבודה שנחתם בין המעסיק לעובד.

יחד עם זאת, חובת העובד להוכיח שעבד שעות נוספות, ומחובתו לבצע תיעוד מסודר של שעות העבודה שעבד, או להציג נסיבות מיוחדות, שמוכיחות כי עבד שעות נוספות מעבר לכל ספק.

שעות נוספות מזכות את העובד על כל שעת עבודה נוספת מהשעתיים הראשונות ב – 125% והחל מהשעה השלישית ואילך ב- 150%.

שכיר שעובד שעות נוספות

עובד בשכר גלובלי? יש לך זכויות!

בעוד חישוב שכר שעתי ניתן לעשות בצורה מדויקת, והוא דורש רישום מדויק של שעות העבודה של העובד, השכר הגלובלי מאפשר גמישות במידה רבה, אך עדיין מכיל סעיפים שונים של שעות נוספות.

סעיף 5 בחוק הגנת השכר מסדיר את נושא זכויות העובד שעות נוספות בשכר גלובלי וקובע, שבמסגרת הסכם העבודה יש לציין את כמות השעות, בגינן יקבל העובד את השכר הגלובלי.

סכום זה לא יכול לכלול את השעות הנוספות. בנוסף, הסכום בעבור השעות הנוספות לא ייכלל במשכורת הכללית, כלומר, יפורט בסעיף נפרד וייחשב למשכורת נוספת, שמחושבת בנפרד ללא שום קשר למכסת השעות החודשית של העובד. בהסכם העבודה ניתן לסכם על סכום שישולם לעובד בעבור השעות הנוספות שיידרש לתת.

חשוב לדעת, שבמרבית המקרים, שכר גלובלי טומן בחובו ציפייה מצד המעסיק לשעות נוספות, ולכן ראוי שהסכם העבודה יכלול סעיף שמסדיר נושא זה.

בנוסף, אם אתם עובדה משרה מלאה, כדאי שתקראו את המאמר זכויות העובד במשרה מלאה לעומת חצי משרה.

התייעצו עם מומחים בנוגע לזכויות העובד שעות נוספות

מפליא לגלות כמה עובדים לא יודעים כיצד לבחון את תלוש השכר שלהם, ולכן לא מודעים למצבים שבהם הם לא מקבלים את מלוא השכר המגיע להם על פי חוק.

בהתייעצות קצרה עם עו"ד דיני עבודה ניתן לבחון האם העובד מקבל את כל זכויותיו, שכוללות בין היתר גם ימי חופשה ומחלה, הבראה, ביטוח פנסיוני ועוד. בדיקת תלוש השכר של העובד יכולה לחשוף פרטים רבים אודות מימוש זכויותיו.

אז מתי לאחרונה בדקתם את תלוש השכר שלכם?

אורנה שמריהו מתמחה בייצוג עובדים ובייצוג מעסיקים. התמחותה בשני צדדי המתרס מבטיחה לכם היכרות מעמיקה עם כל דיני העבודה וניסיון רב שנים, שהוליד תקדימים שיסייעו לכם לצאת כשידכם על העליונה.

רוצים לבדוק אם אתם ממשים את זכויותיכם? נוכל לסייע לכם במקרים שונים, ביניהם הסדרת חובות המעסיק לאחר קבלת מכתב פיטורים, טיפול בתביעות בגין הלנת שכר, אפליה, התעמרות מעסיק או החמרת תנאי העבודה ועוד.