facebook image

הלנת שכר ופיצויים – כל מה שחשוב להכיר

הלנת שכר ופיצויים – רקע והקשר

ראשית כל, נתחיל בהסבר קצר. קבלת שכר במועד החוקי ובסכומים הקבועים הנה אחת מהזכויות החשובות והידועות ביותר שבזכויות העובד. זכות זו למעשה מתבססת על חוק הלנת שכר, שקובע כי יש לשלם את השכר החודשי עד היום התשיעי של החודש שעוקב לחודש שבעבורו משולם השכר.

איחור בהעברת התשלום הוא למעשה עבירה פלילית חמורה, והטיפול בה עלול להיות חמור בהתאם – הן מהבחינה הפלילית והן מהבחינה האזרחית. הסיבה לכך היא שאיחור בתשלום עלול לפגוע בצורה חמורה באותו עובד במישורים רבים בחייו האישיים – היכולת לתמוך בעצמו, במשפחתו ולנהל אורח חיים כלכלי התומך בצרכים השונים בצורה מתוכננת ומסודרת.

הלנת שכר ופיצויים מבטאת למעשה את דרך הטיפול מהבחינה האזרחית (כאשר מהבחינה הפלילית עומדים שישה חודשי מאסר או קנס כספי), כשעל המעסיק מוטלת חובת תשלום פיצויים גבוהים לאותו עובד שלא קיבל את שכרו במועד.

איש מחזיק דולרים

מתי מגיעים פיצויים ומה הם הגורמים המשפיעים על גובה הפיצויים?

כל עבירה של אי-תשלום או העברת שכר במועד (היום התשיעי של החודש הבא לאחר החודש שבגינו מועבר התשלום), היא למעשה הלנת שכר. לכן, עבור כל מקרה כזה מגיעים פיצויים לאותו עובד שנפגע. גובה הפיצויים קבוע בחוק ומתבסס על חישובים שנועדו להרתיע את המעסיק מעבירה זו ובמקביל להגן על העובד.

כמו כן, יש לציין כי בית דין לענייני עבודה רשאי להגדיל או להקטין ואף לבטל את הפיצויים וסכומם, בהתאם לנסיבות שונות שיש להכירן היטב לפני הגשת תביעה, לדוגמא:

  • במצב ששכר שלא שולם במועדו עקב טעות כה, או עקב מקרה שהוביל לכך ולא בשליטת המעסיק – בית הדין יכול להחליט להקטין את גובה הפיצויים.
  • במצב בו תשלום פיצויים מלאים תוביל את המעסיק לקריסה כלכלית – בית הדין עלול להחליט להקטין את גובה הפיצויים.
  • במצב של אי הסכמה או הבנה על מועד התשלום מראש בין המעסיק לעובד – בית הדין עלול להחליט להקטין את גובה הפיצויים.​
  • במקרים אלו, רשאי בית הדין גם לבטל את תשלום הפיצויים לחלוטין.

הגדלת גובה הפיצויים, עשויה לקרות לעתים תכופות במצב של איחור מועד העברת השכר כשמדובר בשכר מינימום, או בכל מצב בו בית הדין יראה לנכון לעשות כך.

מה צריך לקרות כדי שעובד יקבל את הפיצויים שמגיעים לו?

כפי שצוין, כל עובד ששכרו הולן רשאי לקבל פיצויים. אך למעשה, קבלת תשלום הפיצויים תלויה בהגשת תביעה מצד אותו עובד. הגשת התביעה תתבצע בבית הדין לעבודה בתנאים הבאים:

  • במידה ומדובר בשכר שהולן אך שולם, יש להגיש את התביעה בתוך שישים יום לאחר קבלת השכר.
  • בית הדין רשאי לאשר לעובד להגיש תביעה לקבלת פיצויים גם בתוך תשעים ימים במקרים חריגים.
  • אם השכר עצמו הולן ולא שולם כלל, ניתן להגיש את התביעה לבית הדין עד כשנה מהיום שבו השכר נחשב כשכר מולן.


לאחר הגשת התביעה, יחל תהליך קבלת ההחלטות בנוגע לפיצויים המגיעים לעובד. גובה הפיצוי, יתבסס על החוקים המעוגנים בנושא ולשם הקביעה יחושב רק השכר שהעובד אמור לקבל על עבודתו בלבד (ללא דמי ביטוחים, נסיעות וכד').

חוק מעוגן – לטובת הגנת העובד

הלנת שכר ופיצויים היא נושא קריטי לכל מעסיק ולכל עובד, ויש להכירו היטב. כל פניה לעו"ד לענייני עבודה בנושא זה תהיה פניה יעילה, שכן החוק נועד להגן על כל עובד ולכן נלקח ביתר רצינות. כמעסיק, יש לעמוד בו וכעובד יש לדרוש את יישומו.

0 / 5. 0

שיתוף:
דילוג לתוכן