facebook image

מהו מכתב פיטורין לאחר שימוע, ואיזה מידע כדאי שהוא יכלול

תחלופת עובדים בלתי רצונית היא בלתי נמנעת, והטיפול המקצועי בתהליך הסיום הוא חיוני לא פחות מתהליכי הגיוס והקליטה. הנוהג הנפוץ ביותר לפיטורי עובדים מכובדים ויעילים הוא שליחת מכתב פיטורין לאחר שימוע. במאמר זה נסביר מה כיצד לכתוב אותו, ומה חשוב לכלול בו.

מכתב פיטורין לאחר שימוע – הודעה רשמית לסיום יחסי עובד – מעביד

מכתב פיטורין לאחר שימוע, המכונה גם "הודעה על הפסקת עבודה" או "סיום חוזה", הוא הודעה רשמית המאפשרת לעובד לדעת שהוא מפוטר מעבודתו הנוכחית. מכתב זה מפרט את הסיבות לתחלופה הבלתי רצונית, מפרט את השלבים הבאים שעל העובד לנקוט, ומסביר את כל ההטבות או הפיצויים שיקבל.

מתי משתמשים במכתב פיטורין?

בדרך כלל נותנים לעובד מכתב פיטורין לאחר שימוע שנערך על מנת לבחון את המשך העסקת העובד במקום העבודה, אם וכאשר המעסיק מחליט על סיום העסקתו.

פיטורי העובד יכולים לנבוע מסיבות שונות:

  • פיטורי עובדים בעקבות צמצומי חברה.
  • פיטורים בעקבות שינויים בגורמי השוק, גם כאלו שלא קשורים או תלויים בביצועי עובדים וכישוריהם.
  • פיטורים הקשורים באופן ישיר לביצועים של עובד ספציפי.
  • פיטורים על סמך חוזה סיום העסקה, שהוא מכתב המשמש לסיום יחסי עובד – מעביד.

בחוק לא הוגדרו דרישות לפיהן על המעסיק לנסח מכתב פיטורין, למעט כאשר העובד הוא חלק מהאיגוד או הסכם קיבוצי. בנוסף, ייתכן שמעסיקים מסוימים יצטרכו לתת הודעה מוקדמת במהלך פיטורי המונים וסגירות גדולות של חברות. כל מקרה נבחן לגופו.

עובדת מקבל מכמב פיטורין

מדוע חשוב לתת לעובד מכתב פיטורין?

מכתב פיטורין לאחר שימוע חשוב מכיוון שהוא יכול לסייע בשמירה על המוניטין הטוב של החברה, להפגין מקצועיות ולספק תיעוד של אירועים מסיבות משפטיות.

מתן מכתב פיטורין הוא דרך חומלת ומכבדת יותר לפטר עובדים. ההודעה מספקת להם זמן להתמודד עם מצבים חיצוניים שישתנו עם אבטלתם והבנה מלאה של פרטי נסיבות הפיטורים. חשוב להמשיך להפגין כבוד לעובד ולסייע לו במעבר, זה מטפח מערכת יחסים טובה יותר בין העובד לחברה.

מה צריך להכיל מכתב פיטורין?

  1. ראשית, יש להודיע במכתב על ומועד הפסקת העסקתו על מנת למנוע בלבול או אי הבנה, וכן בכדי לאפשר לעובד להתכונן לקראת השינוי שיחול בחייו.
  2. יש לפרט את הסיבות להפסקת העסקת העובד ולוודא שההסברים ברורים, מדויקים וענייניים, כך שלא יתפרשו לשתי פנים. מומלץ לכלול הוכחות לנימוקים המצוינים במכתב.
  3. חשוב לפרט כיצד יושפעו הפיצויים וההטבות של העובד, וניתן לכלול את גובה הפיצויים שמגיעים לו בהתאם לחוק הגנת השכר, גובה התשלומים בגין ימי חופשה, דמי הבראה וכל מרכיב רלוונטי נוסף.
  4. ניתן לפרט כיצד העובד יקבל פיצויי פיטורים ומרכיבי שכר נוספים שמגיעים לו על פי חוק.
  5. יש להודיע במסגרת המכתב על ציוד שהעובד נדרש להשיב, כמו טלפון סלולרי, מחשב נייד, רכב חברה, מפתחות, תעודות, כרטיסי חנייה וכדומה.
  6. כדאי להזכיר הסכמי סודיות עליהם העובד חתום, וכן מסמכים אחרים כמו מסמכים שאוסרים על פנייה ללקוחות החברה לצרכים עסקיים לדוגמה.
  7. יש לפרט פרטי יצירת קשר של נציג מחלקת משאבי אנוש לצורך קבלת מידע נוסף

ממה להימנע במכתב סיום העסקה?

  • חשוב לשמור על מקצועיות ולהימנע משימוש בשפה שאינה פורמלית, גם אם מערכת היחסים עם העובד גולשת מתחומי העבודה. בתיעוד מסוג זה כדאי לשמור על פורמליות.
  • יש לנסח מכתב תמציתי ולהימנע ככל האפשר מפרטים מיותרים או שאינם רלוונטיים. תוכן המכתב צריך להתקשר ישירות להפסקת העסקתו של העובד.
  • הכנות חיונית, ויש להימנע ממידע מוגזם או לא מדויק. מכתב סיום העסקה צריך להוות ייצוג מדויק של האירועים כפי שהם.

לביצוע הליך פיטורין לפי חוק וניסוח מכתב פיטורין מומלץ להיעזר בשירותיו של עו"ד דיני עבודה.

שיתוף:
מאמרים נוספים
התרשמתם רוצים שנחזור אליכם ?
השאירו כאן פרטים ונחזור אליכם בהקדם:
פרטי התקשרות
עו"ד דיני עבודה - אורנה שמריהו עו"ד

עו"ד אורנה שמריהו בעלת ניסיון רב של למעלה מ- 20 שנה בתחום משפט העבודה בישראל, הן במגזר הציבורי והן במגזר הפרטי. בנוסף להיותה עו"ד לדיני עבודה, אורנה גם חשבת שכר בכירה.

את ניסיונה רכשה לאור תפקידה בהסתדרות כמזכירת איגוד מקצועי בהסתדרות הפקידים במרחב תל אביב יפו וכן בהתמחות בת שנה וחצי במשרד גרוס, קלינהדלר, חודק, הלוי, גרינברג ושות' – במחלקת דיני העבודה. להמשך קריאה

דילוג לתוכן