זכויות העובד – יום הבחירות 2021

יום הבחירות קרב ובא ועובדים רבים לא יודעים מה הם הזכויות והחובות שלהם בכל הנוגע לעבודה ביום שבתון זה ואנחנו כאן כדי לעזור לכם להבין בצורה הטובה ביותר את הזכויות החוקיות שלכם בתור עובדים, לעשות סדר בנושא "זכויות העובד".

על פי חוק יסוד הכנסת וחוק הבחירות לכנסת, תשכ"ט 1969- יום הבחירות הארציות מוגדר כיום שבתון בו אין לעבוד ובנוסף לא ינוכה מכך "יום חופש" עבור העובדים.

אז מי עובד ומי לא?

כעקרון, כלל העובדים במשק זכאים "ליום שבתון" כלומר אין חובה לעבוד ועובדים שעבדו אצל המעסיק לפחות 14 ימים רצופים לפני הבחירות זכאים לשכר ביום שבתון זה.

עם זאת, ישנם מספר "מקרים חריגים" שלא זכאים לקבלת יום שבתון ביום הבחירות ואם נסתכל ברשימה של מגזרים שלא זכאים לשבתון ביום הבחירות נגלה שמדובר באחוז גבוה מאוד שלא זכאים ומחוייבים לעבוד על פי חוק.

זכויות העובד – ברשימה תוכלו למצוא חלק מהמגזרים המיוחדים שעובדים ביום הבחירות (כל מי שעובד בשבת ובנוסף מגזרים נוספים).

מקור: הנחיות משרד התמ"ת ליום הבחירות לכנסת 31.12.12

• שוטרים, כוחות הביטחון ושירותי ההצלה
  • מקומות בילוי
  • מסעדות ובתי קפה
  • מתדלקים בתחנות הדלק
  • עובדי בתי החולים (תורנים)
  • נהגים ועובדי תחבורה ציבורית
  • כלי התקשורת (סיקור הבחירות)
  • עובדי תשתיות כמו חברת החשמל ומקורות
  • עובדי הבחירות"- עובדי מפלגות, ועדות בחירות ועוד.."
  • מפעלי חקלאות מסוימים, מאפיות ומחלבות
  • חניונים
  • עובדי בתי מלון ופנסיונים
  • הובלת פירות, ירקות ותוצרת חלב עד שעה 11
  • (חנויות לממכר מזון (עד שעה 12:00

בנוסף, במידה ועובד שכיר מעוניין לעבוד ביום הבחירות הוא רשאי לכך על פי החוק. חשוב להדגיש- גם המגזרים שלא זכאים ליום שבתון ביום הבחירות זכאים על פי חוק לממש את זכותם הדמוקרטית וכל עובד בעל זכות בחירה שצריך לעבוד ביום השבתון יכול לדרוש מהמעסיק להגיע לקלפי על מנת להצביע.

עובדים זמניים ביום הבחירות – זכויות העובד

במידה ואתם עובדים זמניים ביום הבחירות, כלומר מועסקים באופן חד פעמי ביום הבחירות מטעם מפלגה או חלק ממערך ועדות הקלפי אתם זכאים לשכר של לפחות 200% משכר המינימום ותמורה לחופשה שנתית בגובה של 4% מהשכר ששולם לכם. שיעור מס הכנסה שינוכה מהמשכורת שלכם הוא 25%, ובמידה ואתם בני נוער לא ינוכה מהשכר שלכם מס הכנסה במסגרת עבודת נוער.

תוספת שכר לעובדים? שאלה טובה

יש מגזרים מסויימים במשק שאנחנו רגילים לראות אותם עובדים ביום הבחירות, כמו עובדי חנויות בקניונים שעמוסים באזרחים ביום הבחירות, חלקם מקבלים תוספת שכר וחלקם עובדים מתוך לחץ פנימי של מנהלים. על פי החוק היבש, אין חובה לתת תוספת שכר לעובדים ביום הבחירות, גם לעובדים שבחרו לעבוד ברצון וגם אלושחייבים מתוקף החוק.

עם זאת, תקדימים משפטיים קבעו שעובד מבחירה זכאי לשכר כפול, התאחדות התעשיינים אימצה את הפסיקה והפכה אותה לכלל מחייב בכל המפעלים והעסקים החברים בהתאחדות. בנוסף,במהלך השנים נוצר נוהג בין ארגוני ההסתדרות השונים והמעסיקים בתוספת לפרשנות שניתנה על ידי ועדת הבחירות המרכזית מעסיקים משלמים שכר כפול (200%) לעובדים שהחליטו מבחירה לעבוד ביום הבחירות או לחילופין המעסיקים מעניקים יום חופש או שעות חופשה תמורת שעות העבודה שהתנדבו לעבוד ביום זה.

אז נכון, זכויות העובד הן מורכבות ולא תוכלו למצוא שפה אחידה ונתונים חד משמעיים במידה ואתם רוצים לדעת האם אתם זכאים לתוספת שכר. כמו שאתם יכולים לראות, החוק מבלבל ולא חד משמעי ותוספת השכר נשענת על מנהגים, תקדימיים משפטיים ופרשנויות שונות.

חשוב לזכור שאם אתם לא כלולים ברשימה של "מגזרים מיוחדים" שמחוייבים לעבוד ביום הבחירות אין לכם חובה חוקית לעבוד, ובמידה והמעסיק רוצה שתעבדו אל תתביישו לשאול האם אתם מקבלים תוספת שכר עבור העבודה ביום זה.

מכיוון שהחוק לא חד משמעי, תקשורת בריאה עם המעסיק יכולה למנוע הרבה אי הבנות ואי נעימות שיכולה להיווצר במידה ולא תגדירו תנאים ברורים קודם ליום הבחירות.

הנכם מוזמנים להתייעץ בכל שאלה בטל' 09-7796900, עו"ד אורנה שמריהו