פיצויי פיטורים – כיצד מגשר יכול לעזור

לא מעט נקודות מחלוקת יכולות להיות בין מעסיק לעובד אשר פוטר מעבודתו. אנחנו קוראים לא פעם בכלי התקשורת, על תביעות הדדיות, האשמות וטענות במקומות עבודה שונים, כשמן הסתם, כאשר מדובר על מקומות מוכרים ועל אנשים ידועים, אז העניין זוכה להרבה יותר פרסום וחשיפה.

כשמדובר בנושא כמו פיצויי פיטוריo, לרוב לא מדובר במשהו יוצא דופן. לא פעם מעסיקים ועובדים רואים את הדברים בצורה שונה. כל עוד הם עובדים ביחד, והעובד מקבל את המשכורת ואת התנאים שהמעסיק התחייב אליהם וכל עוד המעסיק מקבל מהעובד את התפוקה שהוא מצפה לקבל, אז הכל בסדר. ברגע שהמעסיק מחליט לפטר את העובד אז יכולות לצוץ כל הבעיות, אז מגלים שכל מה שהסכימו עליו כבר איננו קיים, ולמעשה הם לא רואים יותר עין בעין. זה מוביל לעימות.

עובדת מקבלת פיצויים בעזרת מגשר

האם מגיע? מה מגיע ומתי?

אחת הדוגמאות הטובות לכך, זה הוויכוח על פיצויי פיטורים, מה מגיע לעובד, האם מגיע לו בכלל, על סמך מה קובעים, מה סוכם ביניהם, האם העובד עמד בתנאים שנקבעו ועל כן הוא זכאי לקבל את הפיצויים או לא זכאי, האם האופן בו נפרדו דרכיהם והוחלט שלא להמשיך להעסיק את העובד, משפיע על גובה הפיצוי? יש פה הרבה נקודות שיכולות להשפיע על נקודה זו.

במקרה של אי הסכמה בין הצדדים, יש שתי אפשרויות עיקריות להשגת פתרון. אפשרות אחת היא שהעובד יתבע את המעסיק בבית משפט והשופט יקבל מה יהיה הדין על הפיצויים (כמובן שגם למעסיק יש זכות לתבוע את העובד, במידה והוא מוצא עילה לכך). אפשרות שנייה, ששני הצדדים יעדיפו לפנות אל גישור עסקי, מגשרשיחליט כיצד להביא להסכמה ביניהם.

הליך גישור עסקי הוא הרבה יותר אטרקטיבי מאשר הליך משפטי רגיל. התהליך בנוי על הרצון של הצדדים להגיע להסכמות, גם אם הם ייאלצו לוותר ולא לקבל במאה אחוז את מה שהם רוצים. מדובר על תהליך ששני הצדדים מגיעים אליו ברצון, מתיישבים ביחד עם המגשר, מעלים את הנקודות השונות, המגשר מברר איתם מה כל אחד רוצה, מה חשוב לכל אחד, וכך הוא מנסה להוביל אותם למצב בו הם מסכימים על מתווה מסוים אותו הם יממשו בפועל.

פיצויי פיטורים – מדוע זה תהליך אטרקטיבי ומשתלם?

ראשית, מאחר והוא בנוי על הסכמות, אז הרבה יותר קל לשני הצדדים לשמור על מערכת יחסים טובה גם אחרי סיום התהליך. לא מדובר בתהליך משפטי קשה, שיכול להוביל לפיצוץ גדול ביניהם. שנית, בתהליך כזה אין קביעה מי צודק ומי לא, יש רצון להגיע למצב ששני הצדדים מרוצים.

פיצויי פיטורים בגישור – זה לא תהליך שיפוטי. שלישית, גישור באופן עקרוני, מעלה הרבה נקודות שלא תמיד נשמעות, לא תמיד הצדדים מעזים לדבר עליהן. כך יכולים להגיע לפתרונות יצירתיים. ארבע, זה תהליך קצר יחסית והרבה יותר זול מתהליך משפטי רגיל.