facebook image

ימי מחלה להורים

הילד מתלונן על כאב גרון. אתם מביטים במדחום, ומגלים לחרדתכם שהחום מעל 38. כעת, אין מה לעשות. היום אחד מההורים יצטרך להישאר לשמור עליו בבית. או אולי כדאי לקחת מטפלת על מנת שלא לפספס יום עבודה?

הורים רבים מתחבטים בשאלה הזו, במיוחד הורים ממעמד סוציו-אקונומי נמוך העובדים בשכר זעום, ולעתים מטפלת בתשלום גובה סכום גבוה יותר מהשכר היומי בעבודה. מה ניתן לעשות?

ימי מחלה שלכם יכולים לאפשר לכם להישאר עם הילדים בבית

על מנת לאפשר להורים להיות לצד ילדיהם במקרה של מחלה, קבע "חוק דמי מחלה" כי הורה לילדים עד גיל 16 יוכלו להשתמש בחלק מימי המחלה שלהם (עד 8 ימים במשך שנה), ולהעדר מהעבודה כאשר הם מקבלים שכר עבור ימי המחלה. את שמונת ימי מחלת ילד יכולים ההורים לחלק ביניהם, או, לחילופין רק הורה אחד יכול לנצלם. החוק מעלה שאלות נפוצות רבות, עליהן נענה בקצרה.

  • מה קורה במקרה ששני ילדים או יותר חולים במהלך השנה? החוק, לצער רבים, מגביל את ימי המחלה לשמונה בלבד עבור כל משפחה, ולא עבור כל ילד. לכן, גם משפחה מרובת ילדים אינה יכולה לדרוש ימי מחלה נוספים מעבר לימים אלה.
  • מה לגבי משפחות חד הוריות? הורה עצמאי, שאינו נשוי, ומגדל ילדים מתחת לגיל 16, יוכל לדרוש עוד 8 ימים נוספים המגיעים עד ל-16 ימים בשנה. עם זאת, חשוב לדעת, כי גם להורים נשואים שאינם חיים יחד (והתחילו תהליך גירושין) קיימות זכויות דומות. אין מדובר בזוגות שזה עתה נפרדו שכן על מנת להחשב כהורה עצמאי על פי החוק על ההורה לחיות במגורים נפרדים למשך שנתיים לפחות, ולפעול בהליך הגירושין למשך שנתיים ומעלה.
ימי מחלה להורים

מה הסכום שמקבלים על ימי מחלת ילד?

שיטת חישוב ימי מחלת ילד מתבצעת בצורה דומה לחישוב ימי מחלה למבוגרים החישוב מתבצע על בסיס מספר ימי היעדרות מהעבודה כאשר היום הראשון אינו מעניק כל זכות לתגמול. בשני ימי המחלה הבאים שלאחר מכן זכאי ההורה לקבל מחצית מהשכר שהיה מקבל לו הגיע לעבודתו באותו היום, ובימים הבאים שכר מלא עד ליום השמיני.

כאשר מדובר על עובד חודשי השכר היומי מחושב לפי השכר המחולק למספר ימי העבודה בחודש. דמי מחלה לעובדים שעתיים מחושב באמצעות חישוב מספר שעות העבודה הכולל בשנה המחולק למספר ימי העבודה בפועל. לדוגמה, עובד שעבד 200 שעות בשנה במשך 100 יזכה לחישוב יום מחלה של שעתיים בלבד, בעוד עובד שעבר 200 שעות בשנה במשך 50 ימים יזכה לחישוב של ארבע שעות עבודה ביום עבודה.

חלוקת הנטל בין הורים

אם בעבר הייתה האם נשארת עם הילדים במקרים של מחלה, ניתן לראות כעת יותר הורים המחלקים ביניהם את הנטל. זאת בזכות יתרון הטמון בחוק – הורים המחלקים ביניהם את שמונת ימי המחלה יזכו לחישוב המבוסס על יום מחלת ילד הראשון, כאשר יזכו לתשלום עבור הימים השני ומעלה גם אם החליפו ביניהם את "המשמרות" בשמירה על הילד החולה.

כאשר מדובר ביותר משפעת…

לעתים, המשפחה עומדת בפני מחלות קשות יותר, כמו סרטן או מחלות הפוגעות בכליה וגורמות לכך שהילד זקוק לטיפולי דיאליזה. במקרים אלה מספר ימי המחלה עולה ל-110, והזכאות לימי מחלה אינה מסתיימת בהגיעו של הילד לגיל 16 אלא נותרת בעינה עד הגיעו לגיל 18.

פסקי דין הנוגעים לימי מחלת ילד

הורים לילדים עם מגבלות או מחלות כרוניות מוצאים עצמם מגיעים לא אחת לבית הדין לענייני עבודה לאחר שפוטרו מעבודה בשל היעדרות ממושכת. בית המשפט, במרבית המקרים, יפסוק לטובת העובד הנעדר מעבודתו על מנת לטפל בילד עם מחלה ממארת, ויקבל תביעות לפיצוי פיטורים מוגדלים במידה והמעסיק לא פעל על פי החוק.

לא בטוחים אילו זכויות עובדים מגיעות לכם בתחום ימי מחלה? צרו קשר עם עו"ד אורנה שמריהו מומחית לנושא דיני עבודה וזכויות העובד

5 / 5. 106

שיתוף:
דילוג לתוכן