facebook image

כל מה שצריך לדעת על זכויות עובדים מול המעסיק

לכל עובד יש זכויות הניתנות מתוקף דיני העבודה, הסכמים קיבוציים, צווי הרחבה, חוקי מגן וכללים שונים נוספים. מדינת ישראל רואה חשיבות עליונה בהגנה על זכויות העובדים בארץ, לכן הוחלט על הקמת ישות משפטית נפרדת שמטרתה להגן על זכויות העובדים מול המעסיקים שלהם.

בשנת 1969 הוקמה מערכת בית הדין לעבודה, המערכת המשפטית כוללת חמישה בתי דין אזוריים ובית דין ארצי המטפל בעיקר בערעורים.

חשוב להכיר את הזכויות שלכם מול המעסיק

עובדים רבים אינם מודעים לזכויות המגיעות להם על פי חוק, דיני עבודה וכללים שונים. בתי הדין לעבודה עמוסים לעייפה בדיונים המתקיימים עקב פגיעה והפרת זכויות העובדים על ידי המעסיק שלהם, בעוד רבים אחרים אינם מודעים כלל לזכויות המגיעות להם. לכן, מומלץ לכל שכיר להכיר את הזכויות השונות, ביניהן:

  • הזכות לקבלת שכר מינימום.
  • השתתפות המעסיק בהוצאות הנסיעה לעבודה וממנה.
  • הזכות לחופשה שנתית.
  • הזכות לקבלת שכר עבודה בימי חג.
  • ימי מחלה.
  • פיצויי פיטורים.
  • הזכות לדמי הבראה.
  • הפרשת פנסיה בהתאם לצו ההרחבה לפנסיית חובה במשק.
  • זכות ההתאגדות.

כדאי לדעת כי במשך השנים המדינה חוקקה חוקים חדשים בנושא חשוב זה, כמו כן הורחבו חוקים קיימים ונקבעו כללים שונים, כל אלו ועוד במטרה לשפר את ההגנה על זכויות העובדים במשק הישראלי, לרבות זכויות של אוכלוסיות מיוחדות כמו בני נוער, נשים בהריון, אנשים בעלי מוגבלויות וכיוצא בזה.

אכיפת זכויות עובדים בישראל

למרות המערכת המתקדמת בישראל להגנה ולשמירה על זכויות העובדים עדיין יש בארץ בעיית אכיפה. נכון להיום, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, באמצעות המינהל להסדרת ולאכיפת חוקי עבודה, אחראי על האכיפה. עם זאת, אכיפת הזכויות לוקה בחסר, ועדיין ישנם מעסיקים רבים המתעלמים מהחוקים והתקנות ומהסכמים הנוגעים לעניין.

עובד שזכויותיו נרמסו על ידי המעסיק או שהוא חש כי המעסיק פוגע בזכויותיו, יכול לפנות לגורמי ממשל האחראיים על נושאי תעסוקה וזכויות עובדים, יש גם ארגונים המסייעים לעובדים למצות את זכויותיהם מול המעסיק.

עם זאת, הפתרון המומלץ והאיכותי ביותר להגנה על זכויות עובדים מול המעסיק הוא בעזרת עורך דין דיני עבודה וזכויות עובדים, מידע נוסף ניתן למצוא כאן.

עורך דין דיני עבודה מקצועי ומנוסה המתמחה בדיני עבודה מספק ייעוץ משפטי לעובדים, לרוב הוא גם מסייע למעסיקים. עורך דין מקצועי מייצג את העובד שזכויותיו נרמסו או נפגעו בפני בתי הדין לעבודה, הוא גם מלווה ומייצג את העובד בהליכי גישור, מול עורכי הדין של המעסיק ועוד.

במאמר "איך לבחור עו"ד דיני עבודה?" תוכלו לקרוא על כל הנקודות החשובות שצריך להתייחס אליהם בעת בחירת העורך דין המתאים.

חתימה על חוזה בעבודה


יש לכם שאלות נוספות? ניתן לשאול שאלות ולקבל תשובות בפורום דיני עבודה על ידי עורכת הדין אורנה שמריהו.

0 / 5. 0

שיתוף:
דילוג לתוכן