facebook image

אמא של שבת על העסקת נוער עם ענבר דותן

לייעוץ דיני עבודה ללא התחייבות
השאירו פרטים

בקיץ של לפני מספר שנים הודיעה לי בתי היקרה כי היא מצאה עבודה בהתרגשות רבה היא אמרה כי חזרו אליה מאיזה שהוא קייטרינג ושממחר היא מתחילה לעבוד. האמת שמאוד מאוד שמחתי. בעיקר שלבת שלי הכספת של בנק לאומי לא תספיק.

ובכן הילדה הלכה לעבודה, יום ראשון. יום שני, חזרה עייפה ואפילו קצת מסריחה אך לפני יציאתה ליום עבודתה השלישי, אמרו לה בקייטרינג כי רק אחרי חודש של סטאז' היא מקבלת משכורת. מה? סטאז'? מה היא רופאה? אז לקראת קיץ 2017, בשביל העובדים הצעירים והוריהם החלטנו להביא את מכלול ההצעות ומכלול זכויות לעובד המתחיל.

שיחה עם נערה בת 17 שמתחילה לעבוד בקייטרינג ובשירות לקוחות

ענבר דותן: שלום יובל.

יובל: שלום.

ענבר דותן: ספרי לנו יובל על זכויות, האם משהו ניסה לקחת לך כסף. טיפים שיש לך. מה מהות העבודה.

יובל: בעצם אני באה ועובדת בשכר מינימום. מה זה אומר? 19.2 לשעה. כמה שעות את עובדת ביום? אני אעבוד בסיבות 12 שעות ביום. 12 שעות ביום? כן.

ענבר דותן: אוי אנחנו חייבים לברר ולבדוק האם מותר להעסיק אותכם 12 שעות ביום. יובל מעדכנת כי היא עובדת בשתי עבודות שונות ולא אצל אותו מעביד. מקבלת פחות מ-20 ש"ח לשעה, עובדת מאוד קשה, מה את עושה עם הכסף?

יובל: חוסכת אותו לשיעורי נהיגה.

ענבר דותן: חמודה, יפה כל הכבוד. חברות שלך גם עובדות? כן. כולן? הרוב עובדות. ספרי.

יובל: בעצם הרוב עובדות בקייטנות או במלצור, מרווחיות שכר מינימום אלא אם כן מלצרות ואז מקבלים טיפים. עבודה בקייטנה זה עבודה קשה מאוד. קייטנה בשכר מינימום האם זה משתלם? לא ידועת אבל אין מה לעשות עם זה.

ענבר דותן: אוקי, משהו שאת מכירה או לך ניסה לדבר עם המעבידים ולומר לו תשמעו זה לא כסף?

יובל: לא, כי לפי דעתי זה חוק אז אנשים לא באים ומתלוננים על זה. את חושבת שם תתלונני אז מה יקרה? שיגידו לי שזה החוק שיש ואם את לא רוצה לעבוד בשכר מינימום יביאו מ שהו אחר.

ענבר דותן: קודם כל הכבוד אלא זה שאת יוצאת לעובד וחוסכת כסף ויש לך מטרה. כסף זה לא הכל בחיים אך מוסר עבודה זה בהחלט דבר חשוב ולשמור על ילדי הקייטנה בקיץ הקרוב. ובהצלחה בשיעורי נהיגה.

זכויות נוער עובד

ענבר דותן: שלום לעורכת הדין אורנה שמריהו, מומחית בנושאי דיני עבודה. אנחנו מפריעים לך כדאי שתתני לנו באמת את ההדגשים של עשה ואל תעשה וגם להורים שאומרים יאללה יאללה שרק יצא לעבוד. לכאורה לא אכפת להם מזכויות עובדים. מכירה את זה?

עו"ד אורנה שמריהו: כן, ילדים רבים מועסקים במקומות עבודה ולא משלמים להם את השכר הקבוע בחוק. מעסיקים אותם בשעות עבודה שאזור להעסיק אותם.

ענבר דותן: יובל מספרת לנו כי היא עובדת עכשיו בקייטנה והיא עובדת בשכר של 19.2 ש"ח. היא אומרת אין מה לעשות זה שכר המינימום.

עו"ד אורנה שמריהו: עד גיל 17 שכר המינימום הוא 21.68 ש"ח. הווה אומר שאם מעסיקים אותם פחות מהשכר הקבוע בחוק של 21.68 ש"ח לשעה, הווה אומר כי היא מקבלת פחות מהשכר הקבוע בחוק.
שכר המינימום מתחלק לפי קבוצות גיל, עד גיל 16 השכר לשעה שהוא 20.23 ש"ח. עד גיל 17 21.68. עד גיל 18 מדובר על 23.99 ש"ח. מתחת לשכר זה מדובר בפגיעה והפרה בוטה של זכויות העובד לפי חוק שכר המינימום.

ענבר דותן: תגידי בואי רגע נשים את הדבר על השולחן, נגיד הבן שלי, מצא עבודה והוא בן 15 ואומרים לו כי הוא יקבל 20.23 ש"ח לשעה אך בפועל אומרים לו לאחר מכן את תעבוד עבור 17 ש"ח לשעה. מה את מציעה לי לעשות? מצד אחד אני רוצה שהוא ירוויח כסף ויבין את המשמעות של עבודה ומוסר עבודה מצד שני אני יודעת כי דופקים לי את הילד.

עו"ד אורנה שמריהו: אוקיי, המון עובדים פוחדים להתלונן כי משלמים להם פחות משכר המינימום.

ענבר דותן: נכון מאוד, אמרה פה יובל, אם אני אבקש משהו יגידו לא שלום ולא להתראות.

עו"ד אורנה שמריהו: נכון מאוד, בשל כך יש את מחלקת האכיפה במשרד הכלכלה. במחלקת האכיפה ניתן להגיש תלונות בעילום שם. ממלאים את כל הפרטים, יש טופס מקוון, לא חייבים להזדהות.

ענבר דותן: אוקיי, אורנה הבינו ששכר זה דבר מאוד חשוב, מה בנוגע לשעות עבודה אם אני לא טועה מדובר בעבודה של 6 שעות ביום, נכון?

עו"ד אורנה שמריהו: לא, מגיל 16 עד גיל 18 ניתן להעסיק אותם עד 9 שעות ביום. מתחת לגיל 16, 8 שעות ביום, כאשר סה"כ השבוע לא יעלה על 40 שעות עבודה.

vgxe, bugr
העסקת נוער

ענבר דותן: ואם הילד רוצה לעבוד יותר?

עו"ד אורנה שמריהו: אסור. על פי חוק לא ניתן להעסיק בני נוער יותר ממספר השעות המצויין. גם אם הוא רוצה. יש פה חוקים קוגנטיים. אך זה לא משנה גם אם יגיע עובד למעביד ויאמר, תעסיק אותו, אני מוותר על זכויות העבודה שלי. לא ניתן לוותר על זכויות קוגנטיות. גם אם עובד יחתום על ויתור זכויות קוגנטיות זה שווה שקליפת השום.

ענבר דותן: אוקיי, מה את אומרת לסיום?

עו"ד אורנה שמריהו: שימו לב שתוך שבעה ימים מיום העסקת העובד על המעסיק לתת לעובד הודעה על פירוט תנאי העבודה: מה הוא אמור לקבל, מה הוא לא אמור לקבל? מה השכר לשעה? כמה שעות הוא אמור לעבוד?

ענבר דותן: סיפרנו בתחילת השיחה על הבת שלי כי הבטיחו לה כי רק אחרי הסטאז' ישלמו לה. מה את אומרת על זה?

עו"ד דיני עבודה אורנה שמריהו: אין דבר כזה התלמדות, גם על התלמדות המעסיק מחויב לשלם. כמו שאין דבר כזה שעובד הוא מתנדב. אין דבר כזה מתנדב.

ענבר דותן: מה לגבי נסיעות?

עו"ד אורנה שמריהו: תשלום דמי נסיעות כמו כל עובד גם כשמדובר בנער בן 14 או 15 זכאי לתשלום דמי נסיעה.

ענבר דותן: ואם אין תחבורה הביתה בשעות מאוחרות כמו 23?

עו"ד אורנה שמריהו: לא ניתן להעסיק נוער אחרי השעה 22.

ענבר דותן: בקיצור הורים יקרים תשמרו על הילדים שלכם. ותשמרו על הזכויות שלכם כי אם לא תעשו את זה עכשיו תמשיכו לעבוד כאילו אין לכם זכויות וחבל.

עו"ד אורנה שמריהו: ויש זכויות, חשוב לציין כי נוער יכול לעבוד בחופשים רק מגיל 14.

ענבר דותן: עו"ד אורנה שמריהו, מומחית לדיני עבודה אנחנו מאוד מודים לך על שיחה זו.

עו"ד אורנה שמריהו: תודה רבה וחופשה נעימה לכולם.

המידע בעמוד זה נלקח משיחה מוקלטת מהתוכנית, "אמא של שבת עם ענבר דותן" ברדיו חיפה, להקלטה מלאה. למידע נוסף על זכויות עובדים ניתן להשאיר פרטים או להתקשר לטלפון 09-7796900.

5 / 5. 15

שיתוף:
צרו קשר
דילוג לתוכן