facebook image

מה הם זכויות העובד במקום העבודה?

לייעוץ דיני עבודה ללא התחייבות
השאירו פרטים

החל ממעמד ראיון העבודה, לכל עובד במדינת ישראל יש זכויות, שמוגנות בחוק. זכויות אלו נועדו להבטיח את שמירת פרטיותו, כבודו וביטחונו האישי והכלכלי של העובד בסביבת העבודה שלו, לאזן את יחסי הכוחות, הלא מאוזנים מטבעם, של המעסיק והעובד, למנוע אפליה ולתת את כל הזכויות הסוציאליות שמאפשרות לעובד לנהל שגרת חיים תקינה ולחלק את זמנו בצורה הוגנת וסבירה בין מקום העבודה וחייו האישיים. במאמר נפרט מהם זכויות העובד העיקריות החל מרגע העסקתו ועד לסיום יחסי עובד מעביד.

עובד בעבודה

זכויות שכר

כל עובד זכאי לקבל שכר מינימום, שהוגדר בחוק. לעובד במשרה מלאה, שמשתכר משכורת חודשית קבועה מוגדר על פי חוק שכר שעומד על 5,300 ש"ח, והשכר השעתי המוגדר בחוק עומד על 29.12 ש"ח. בחוק מוגדרות גם שעות העבודה המקסימליות שיש להעסיק עובד בשכר זה, ומהו השכר שמגיע לו במידה ועבד שעות נוספות.

זכויות העובד מפורטות מאוד באשר לשכר שמגיע לו אם הוא מועסק בשבת, בימי חג ועוד, ואף מציינים את שכרו במהלך ימי החופשה שמגיעים לו מידי שנה ובמהלך ימי המחלה.

מועד תשלום השכר מוגדר גם הוא בחוק, והוא מעט שונה בעבור עובדים חודשיים או יומיים. כמו כן, החוק קובע מהי הלנת שכר, ובית הדין לעבודה יכול לקבוע קנס כספי ולחייב את המעסיק לשלם לעובד, במידה ואכן מצא שהלין את שכרו.

על המעסיק חלה החובה להעניק לעובד תלוש שכר, שמפרט את כל הרכבי השכר, הניכויים וצבירת ימי החופשה והמחלה.

חופשות וימי מחלה

לכל עובד מגיעה חופשה שנתית, אותה רשאי המעסיק לקבוע. העובד יכול בתיאום מראש עם המעסיק לנצל את ימי החופשה שמיגיעים לו במועד שיבקש, אך אין המעסיק מחויב להסכים לבקשתו. בנוסף, כל עובד זכאי לצבור ימי מחלה, אותם הוא רשאי לנצל עם הצגת אישור מרופא.

פרט לחופשה השנתית, רשאי העובד לקבל חופשה לצורך טיפולים רפואיים, אירועים מיוחדים, נישואין, אימוץ ואומנה, אבל, לידה ועוד.

חשוב לדעת, שבענפי תעסוקה מסוימים מוגדרות החופשות באופן שונה, והן מושפעות גם מהרכב המשרה.

סביבת העבודה

החוק מגדיר מה הם זכויות העובד גם בסביבת העבודה, ומפרט את הגבלות הרעש, חשיפה לקרינה ולסכנות בטיחותיות, תקני הבטיחות והגיהות שיש לעמוד בהם ועוד. כמו כן, הוא מפרט את הנושאים של התעמרות בעבודה מצד המעסיק בעובד וההטרדות המיניות במקום העבודה.

סיום יחסי עובד מעביד

לפני סיום יחסי עובד מעביד, מחויב המעסיק לתת הודעה מראש, ואף לנהל שימוע לעובד, שמאפשר לעובד לקבל נימוקים להפסקת עבודתו ואפשרות לטעון כנגד טיעונים אלו.

עוד מפרט החוק על פיצויי פיטורים להם זכאי העובד, מועד ואופן תשלום הפיצויים והלנתם.

ומה באשר לעובד שהתפטר? גם לו מגיעות זכויות, ולפני הגשת מכתב הפיטורים, כדאי שיכיר את כולם, כך שיוכל לממש אותן במלואן.

החוק קובע מה הם זכויות העובד לפי סוג האוכלוסייה

קיימות אוכלוסיות שונות, שהחוק מגדיר עבורן זכויות באופן אינדיבידואלי, לדוגמה, אישה שחזרה לעבוד בתום חופשת הלידה זכאית לשעת הנקה במסגרת שעות העבודה (כשהיא מועסקת במשרה מלאה). באופן דומה קיימות זכויות עבור הורים, אנשים עם מוגבלויות, חיילים משוחררים, מסיימי שירות לאומי, בני נוער, עובדים זרים, נשים חרדיות ועוד.

רוצים לדעת יותר? במשרדנו מתמחים בייצוג עובדים בבית הדין לעבודה ובקיאים בכל זכויות העובד. הודות לתקדימים רבים שצברנו לאורך שנות ניסיוננו, נוכל להבטיח לכם טיפול מהיר, מקצועי וחלק ומימוש כל זכויותיכם. 

5 / 5. 1

שיתוף:
צרו קשר
דילוג לתוכן