התנכלות תעסוקתית במקום העבודה

יש לא מעט מקרים בהם עובדים מדווחים על כך שהם סובלים מאווירה לא נעימה, אווירה שהיא מלחיצה, מטרידה ואפילו מאיימת. בשל כך, רבים מהם קמים בבוקר בלי חשק להגיע למקום העבודה. התופעה הזאת נקראת התנכלות תעסוקתית. מדובר על התנכלות הכוללת מעשים מאיימים, מעליבים ופוגעים.

סוגי התנכלות בעבודה

במקום העבודה, התנכלות יכולה להיות במספר צורות בהן:

• התנכלות על רקע הטרדה מינית
  • התנכלות על רקע של חשיפת שחיתות במקום העבודה
  • התנכלות על רקע של הפרת חוק שיוויון הזדמנויות בעבודה
  • התנכלות המתבטאת במעשי בריונות ופגיעה בכבוד האדם
  • התנכלות המאופיינת באלימות פיזית ואלימות נפשית במקום העבודה

קריאה טרומית להצעת חוק למניעת התעמרות בעבודה

בשנת 2015 אושרה הצעת חוק על מנת לטפל בנושא של התעמרות בעבודה, אך בסופו של דבר הצעת החוק נתקעה. על פי ההצעה, מקום העבודה צריך להיות אחראי למנוע מקרים של התנכלויות ובכלל לטפל במקרים הללו בצורה הטובה ביותר.

הצעת החוק קבעה תשלום פיצויים בסך 120,000 שקלים וכל זאת ללא הוכחת נזק. בינתיים, הצעת החוק לא אושרה עד כה. מה שכן, בתי הדין לעבודה החלו בשנים האחרונות לפסוק תשלום פיצויים לטובת נפגעי התנכלות תעסוקתית.

מצב של התנכלות תעסוקתית במשרד

סעיף 11 לחוק פיצויי פיטורים

משום שהתנכלות תעסוקתית לא מוסדרת בשום חוק במדינה (היות שהצעת החוק נתקעה), הדבר היחיד שאפשר לחשוב עליו ולהשתמש בו הוא סעיף 11 בחוק לפיצויי פיטורים. על פי סעיף זה נקבע, שעובד יכול להגיש את התפטרותו לא רק כתוצאה מהרעה מוחשית בתנאים שלו, אלא גם מנסיבות אחרות.

בגלל אותן נסיבות אחרות שיכולות לכלול גם התנכלות תעסוקתית לכל דבר, הוא יכול להיחשב כאדם מפוטר לכל דבר ואז לזכות בפיצויי פיטורים. הדבר כמובן לא מפצה על עוגמת הנפש שנגרמה לעובד במשך כל הימים בהם הגיע לעבודה וסבל מהתעללות יומיומית.

מתי ניתן לגבש תביעה משפטית ולקבל פיצויים?

כאשר ההתנכלות נעשתה עקב הטרדה מינית, חשיפת שחיתות או בכלל אפליה, אז אפשר ורצוי לגבש תביעה. במקרים אחרים שהוזכרו לעיל, סביר להניח שתיק התביעה ייפול בין הכיסאות. הבעיה העיקרית היא שהעובדים שחוו התנכלות חוששים מהגשת תביעה וזאת בשל החשש הגדול שיפטרו אותם ממקום העבודה.

אגב, כאן נדגיש ונזכיר את דברי החוק, כי יש איסור על המעסיק לפטר או לפגוע בעבודה של העובד, במידה והוגשה תלונה כנגדו או כנגד עובד שביצע את ההתנכלות. על מנת להוכיח טענות של התנכלות תעסוקתית, הנפגע צריך להצטייד במסמכים מתאימים, בעדויות, קבצי וידאו וקבצי אודיו.

ייצוג על ידי עורך דין

אם חוויתם מקרה של התנכלות תעסוקתית, ההמלצה היא לקבל ייעוץ משפטי מקצועי וממוקד ממשרד עורך דין המתמחים בדיני עבודה כמו משרדה של עו"ד לענייני עבודה אורנה שמריהו, שיש לו ניסיון בליווי וייצוג של לקוחות שנחשפו להתנהגויות פוגעניות במקום העבודה ובכלל להתנכלות והתעמרות.