facebook image

הטרדה מינית מילולית במקומות עבודה

לייעוץ דיני עבודה ללא התחייבות
השאירו פרטים

השיח הציבורי בנוגע להטרדה מינית הפך בשנים האחרונות לאחד הנושאים השגורים כמעט בפי כל. עם עליית המודעות לנושא בתקשורת העולמית החלה לחלחל ההבנה בקרב נשים וגברים במקומות עבודה שונים בעולם, ויותר ויותר תלונות על הטרדה מינית במקום העבודה החלו להישמע.

אבל הנושא הטעון של הטרדות מיניות במקומות עבודה קיים עוד הרבה לפני ההתעוררות האחרונה, וכבר ב- 1998 התקבל החוק למניעת הטרדה מינית, השייך לאוסף דיני עבודה שתפקידם להסדיר באופן חוקי וברור את הזכויות, החובות והיחסים במקום העבודה.

הטרדה מינית מילולית במקום העבודה – מה אומר החוק?

דיני עבודה כוללים שלל חוקים המתייחסים לתשלום, לתנאים סוציאליים, לחובות ולזכויות של העובדים והמעבידים, לימי מחלה ולשלל נושאים נוספים, בתוכם גם הנושא של הטרדות מיניות מילוליות או פיזיות במקום העבודה.

בעוד שנושאים כמו תשלום או ימי מחלה הם ברוב המקרים קלים יותר להוכחה ולהחלטה חד משמעית של בית המשפט, בנושא הטרדות מיניות ישנם לפעמים שטחים אפורים הנובעים מקושי לייצר הוכחות או להבהיר שאכן מדובר בהטרדה.

כאשר מדובר בהטרדות מילוליות במקומות העבודה, למתלוננת יהיה קל יותר להוכיח הטרדה מינית כתובה למשל, הערות מטרידות שנשלחות במייל או בוואטסאפ, מאשר במקרה של הערות מילוליות שנזרקות באופן אישי. איך בכל זאת מבהירים לבית המשפט שנעשה כאן עוול למתלוננת? נתחיל קודם כל מלהבין מה אומר החוק.

הטרדה מינית במקום העבודה

חוק למניעת הטרדה מינית

החוק למניעת הטרדה מינית מגדיר 5 מעשים או צורות התנהגות במקומות עבודה שמאופיינים כהטרדה מינית במקום העבודה:

  1. מצב של סחיטה ואיומים על רקע מיני.
  2. ביצוע מעשים מגונים כפי שמוגדר בחוק.
  3. הצעות מיניות חוזרות ונשנות לאדם שהבהיר כי אינו מעוניין בהן.
  4. השפלה או ביזוי של אדם על רקע המין שלו, הנטייה המינית או המיניות שלו.
  5. התייחסות מינית חוזרת ונשנית לאדם שהבהיר כי אינו מעוניין בהתייחסות כזו.

כפי שניתן להבין, החוק מתייחס גם להטרדה מילולית וגם להטרדה פיזית, כאשר ישנה התייחסות ברורה של החוק להתנגדות של המוטרד/ המוטרדת למעשים, ולהבהרתם באופן מפורש כי אינם מעוניינים בהתייחסויות או בהצעות הניתנות להן. החוק מתייחס באופן זהה למתלוננים על הטרדה משני המינים, ולמטרידים משני המינים.

ניצול יחסי מרות

כל סעיפי החוק המוזכרים לעיל מתייחסים להטרדות מיניות במקום העבודה בין כל עובד שהוא לכל עובד אחר. אם במקרים של הטרדה מינית פיזית ישנו לפעמים קושי בהוכחת המעשים, ומצבים של מילה שלו נגד מילה שלה, הרי שבמצבים של הטרדה מינית מילולית ישנו קושי נוסף של הבחנה בין מה שעשוי להיות מוצג כמחמאות תמימות או חיזור, לבין הצעות מטרידות או התייחסות משפילה.

כאשר המתלונן או המתלוננת מאשימים את המעסיק או המעסיקה שלהם בהטרדה מינית, נכנס לתמונה העניין של ניצול יחסי מרות, מצב בו בתי המשפט מבינים הרבה יותר את הקושי של עובד או עובדת להביע התנגדות, להדוף או אפילו להתלונן על המעביד שלהם, על אף התנהגות בלתי הולמת או פוגענית, בשל חשש לפרנסתם ולמקום העבודה שלהם.

הגשת תלונה על הטרדה מינית

בהגשת תלונה על הטרדה מינית יש חשיבות רבה לפרטים שהמתלונן או המתלוננת מציינים. כאמור, לא תמיד ניתן יהיה להוכיח הכל בצורה חותכת, אך פירוט ואפילו ציון של תאריכים בהם קרו המקרים יעזרו מאוד. אם ישנן הוכחות, כמו הודעות וואטסאפ או מייל, חשוב מאוד כמובן לא למחוק אותן, כאשר גם חברים או בני משפחה להם סופר על המצב בזמן אמת יוכלו לעזור.

הגשת תלונה על הטרדה מינית היא צעד לא פשוט שדורש הרבה אומץ וגם היכרות רבה עם החוק. ליווי של עורך דין הוא קריטי בתלונות על הטרדה מינית, שכן מומלץ להיעזר באחד כבר משלבי ההיערכות להגשת התלונה.

אם את או אתה עברתם הטרדה מינית במקום העבודה, עו"ד אורנה שמריהו, מנוסה בתחום דיני עבודה, תשמח לעמוד לרשותכם בייעוץ והן בייצוג משפטי.

0 / 5. 0

שיתוף:
צרו קשר
דילוג לתוכן