facebook image

פירוק חברה מרצון

לייעוץ דיני עבודה ללא התחייבות
השאירו פרטים

זכויות עובדי חברות בפירוק

למרות האיתנות הכלכלית של ישראל ביחס למדינות אחרות בעולם, עדיין חברות רבות מוצאות עצמן בתהליך פירוק עקב חוסר יכולת לשלם לנושיהן. חברות אלה, שהיוו עוגן התומך בכלכלתן של משפחות העובדים בהן מוצאות עצמו לא אחת חסרות יכולת לשלם את משכורות העובדים האחרונות לפני פירוקן.

נרחיב מעט על זכויות עובדי חברות בהליך פירוק חברה וכיצד יוכלו לממשן.

מהו פירוק חברה מרצון?

חברה שמגלה כי אינה ריווחית מתחילה במרבית המקרים תהליך פירוק. כאשר, אם ביכולתה לשלם את חובותיה לנושים במשך שנה אחת, יוגדר תהליך זה כ"פירוק חברה מרצון". חברה שאינה יכולה לשלם את חובותיה תפורק על ידי צו בית משפט, ונכסיה ישמשו על מנת להחזיר את החובות לנושים.

זכות זאת לקבלת התשלומים מעוגנת בחוק בפקודת פשיטת הרגל, בסעיף 354(א)(1) לחוק החברות, בפקודת פשיטת הרגל (סעיף 78) וכן בחוק פיצויי פיטורים בסעיף 27. על פי חוקים אלה קיימת למעשה זכות ראשונית לעובדים לקבל את שכרם, לפני נושים אחרים.

אך מה קורה אם עובדי החברה לא זכו לקבל את שכרם, ולא ניתן להשתמש בנכסי החברה על מנת לקבל תשלומים אלה? במקרה זה קיימת זכאות לתשלום על ידי ביטוח. באילו תשלומים מדובר?

חברה בפירוק מרצון
חברה בפירוק מרצון, צילום: שאטרסטוק

תשלומים המתקבלים על ידי ביטוח לאומי

עובדי החברה יכולים לדרוש את המשכורות המגיעות להם, אך לא זאת בלבד. גם חלק מהתנאים הסוציאליים לרבות פיצויי פיטורין שלא הופרשו לתכניות הביטוח הפנסיוני או קופות הגמל שלהם, וכן תשלומי פנסיה בתקופת ההעסקה שלא הועברו. התשלומים לא מתקבלים באופן אוטומטי אלא מצריכים, במקרים רבים, סיוע של עו"ד דיני עבודה מומחה בתחום על מנת לעבור את סבך הבירוקרטיה העומדת בפני העובדים הדורשים את כספם.

ניתוח פסק דין שניתן בתחום – עובד או בעל שליטה?

בשנת 2012 פנה לבית הדין לעבודה עובד חברת "סופר סקיוריטי" חברה העוסקת בשמירה וניקיון. העובד, עובד שעתי, שטען כי עבד בחברה, אך לא היה בעלים בה, זכאי לפיצויי פיטורין לאחר שהחברה פורקה. החברה, בו בעלת השליטה היתה כלתו, העסיקה אותו אך לו לא הייתה כל שליטה בניהולה.

עם זאת, שופטת בית הדין הארצי לעבודה דחתה את בקשתו, מדוע?

לאחר בחינה של התיק הסתבר כי אותו עובד היה קשור למספר חברות בתחום הניקיון והאבטחה שכולן פורקו. מעולם לא קבל בפועל משכורות מחברה, למרות שהוצאו לו תלושי שכר, ולמרות שלא היו ראיות ברורות כי היה שותף בריווחי החברה – אינו זכאי לפיצויים או דמי אבטלה – כי למעשה שאמצעות כלתו שלט בחברות אלה.

במקרה זה חלק מהותי מדחיית התביעה נסב סביב העובדה כי למעשה היה העובד בעל שליטה בחברה, ולא עובד מן המניין שנפגע מפירוקה של חברה זו. (מקור – "נדחה ערעור בעל שליטה בחברה שהצהירה עליו כעובד על דחיית תביעתו לדמי אבטלה, מאת ליאור שדמי שפיצר, 13.1.16).

זכויות עובדים בזמן פירוק חברה
זכויות עובדים בזמן פירוק חברה, צילום: שאטרסטוק


זכויות העובדים בחברות בפירוק תלויות בהוכחת קשר עובד-מעסיק עם החברה

מפסק דין זה ניתן לראות את הקשר בין קבלת זכויות עובדים בחברה שפורקה, לבין הקשר המשפטי בין מעסיק לעובד. גם עובדים, שפוטרו מהחברה זמן קצר לפני שפורקה, עדיין יכולים לדרוש את הזכויות המגיעות להם בזמן הפירוק.

עו"ד אורנה שמריהו הביעה את דעתה על הנושא, לדבריה "זכויות העובד בישראל עומדות פעמים רבות למבחן בבתי המשפט. כאשר מדובר בפירוק חברה, אם פירוק מרצון ואם חברה שפורקה בעקבות צו פירוק שניתן לה, מהווים העובדים הנושה הראשון לו ניתנת זכות קדימה, כאשר גם הבנקים ולקוחות החברה אינם יכולים לדרוש את הכספים המגיעים להם. ישראל יכולה להתהדר בחקיקה מתקדמת זו השומרת על זכויותיהם של אלה שעמלו ובנו חברות אלה בעמל כפיהם".

למאמר נוסף המדבר על "פירוק חברה על ידי עובדים" לחצו כאן.

0 / 5. 0

שיתוף:
צרו קשר
דילוג לתוכן